Godmorgen, kære læser! Så blev det tid til ugens fjerde morgenbriefing.
Denne torsdag leveres nyhedsoverblikket igen af Kristoffer Ingemand.
I dag kan du læse om Digitaliseringsstyrelsens nye engelske navn, et britisk it-selskab, som gør indtog i Danmark, Adforms seneste regnskab, unge, der opfinder i Hjørring, botnet på tilbagegang blandt danske virksomheder og en investering til et europæisk CMS-selskab.
Digitaliseringsstyrelsen skifter navn på engelsk
Digitaliseringsstyrelsen får nyt navn på engelsk samt en engelsk hjemmeside
Digitaliseringsstyrelsen skifter nu sit engelske navn og logo. På engelsk hedder styrelsen fremover Agency for Digital Government. Samtidig relancerer styrelsen sin engelske hjemmeside, en.digst.dk.
Det skriver styrelsen i en meddelelse.
Før var styrelsens engelske navn Agency for Digitisation, men nu hedder den altså Agency for Digital Government.
Det danske navn forbliver upåvirket.
Britisk it-selskab kommer til Danmark
It-selskab Bjss fra Storbritannien med over 2200 medarbejdere er klar til at rykke ind i Danmark.
Det fremgår af en pressemeddelelse.
Selskabet har ansatte i UK, Europa, USA og Australien, og ifølge meddelelsen er det planen at tage kampen op med store selskaber inden for it-løsninger – som eksempelvis Netcompany.
Bjss satser både på den offentlige og private sektor.
"Vores fokus er, fra det øjeblik vi træder ind af døren, på kunde- og medarbejderoplevelsen. Hvor oplever de, at der er udfordringer, og hvad skal der til for at afhjælpe dem? Hvilke systemer har svært ved at fungere sideløbende, og hvordan løser vi det? Altså en meget praktisk og hands on-tilgang, som involverer hele organisationen og deres kunder, ikke kun IT-afdelingen," udtaler selskabets danske landchef, Rasmus Kofoed-Jespersen i meddelelsen.
Det er forventningen, at Bjss vil investere omkring 35 millioner kroner og nå 75 medarbejdere i løbet af de kommende tre år.
Adform præsenterer sit hidtil bedste regnskab
Danske Adform, der arbejder med software til håndtering af digitale annoncekampagner, er kommet med regnskab for 2021, og det er virksomhedens bedste til dato. Omsætningen er fra 2020 til 2021 steget med 18 procent til omkring 650 millioner kroner, og bundlinjen lander på 86 millioner kroner, hvilket er over seks gange så meget som i 2020.
Det fremgår af en pressemeddelelse.
"Vi står i dag med en langt mere strømlinet, effektiv og produktiv virksomhed. Det skyldes, at vi har været hele virksomheden igennem – ledelse, HR, forretnings- og produktudvikling, salg og marketing. Hver en sten er blevet vendt, og nøgleordene har været professionalisering, automatisering og systematisk brug af data i alle led" udtaler Adforms CEO, Troels Philip Jensen, i meddelelsen.
Berygtet botnet er på retræte
Andelen af danske virksomheder, som rammes af Emotet-botnettet er faldet fra 18 procent i januar til tre procent i april. Tallene kommer fra Global Threat Index-rapporten.
Det skriver Check Point Software Technologies i en pressemeddelelse.
"Der er sket et markant skifte over de seneste par måneder i Emotets interesse i danske virksomheder. Da botnettet genopstod, slog det alle tidligere rekorder i forhold til angrebsstyrke, og i januar ramte det næsten hver femte danske virksomhed. I dag er det tal heldigvis langt lavere," udtaler Niels Zimmer Poulsen, der er Head of Security Engineering hos Check Point Software Technologies i Danmark, i meddelelsen.
Han understreger dog, at andre cybertrusler som XMRig og Formbook stadig hærger cyberlandskabet.
Elever dyster på bedste opfindelse i Hjørring
I dag dyster 21.200 skoleelever i Hjørring om bedste opfindelse i landets største naturfagskonkurrence. Formålet er at fremme uddannelser inden for IT, teknologi, naturvidenskab og håndværk.
Det skriver Naturvidenskabernes Hus i en pressemeddelelse.
"Vi håber at inspirere børn og unge, når de møder naturvidenskaben på en anden måde og får mulighed for at arbejde innovativt og eksperimenterende med problemstillinger, de måske endda kan genkende fra hverdagen," udtaler Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus, i meddelelsen.
Opgaven har i år fokus på bæredygtighed og tager udgangspunkt i opførsel af en fiktiv by.
CMS-selskabet Storyblok modtager investering på 332 millioner
CMS-virksomheden Storyblok modtager via en serie-b-investering 332 millioner kroner i investering.
Pengene er rejst i samarbejde med Mubadala Capital og HV Capital.
Det fremgår af en pressemeddelelse.
"At ændre måden, hvorpå indhold administreres og publiceres online, er et ambitiøst mål, der kræver støtte fra dristige investorer," udtaler Dominik Angerer, medstifter og administrerende direktør hos Storyblok, i meddelelsen.
Selskabet har ansatte i 38 lande, men har hovedsæde i Østrig. Blandt kunderne er Adidas, Renault og Marc O'Polo.