E-handel er blevet hverdag, og Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) er blevet til et arbejdskontor mere end et kampagnelokale.
Adressen er prominent, selv om bemandingen er beskeden.
Sekretariatet på kun tre personer har nemlig til huse i et af Københavns og den såkaldt gamle økonomis vartegn, Christian den 4's børsbygning fra 1623.
I dag sidder Morten Kamper for bordenden som direktør - en stilling, som han tiltrådte for et år siden.
Foreningens stifter og tidligere bestyrelsesformand, Gert Birnbacher, har kastet sig ud i iværksætterlivet som ølkusk på internet med en ildhu, der giver dotcom-dejavu.
Armbevægelserne er nok blevet lidt mindre siden foreningens begyndelse for syv år siden, men det er ambitionerne absolut ikke.
- Vi har jo også ændret os. Da vi startede, måtte vi råbe op alle steder om, at internettet skulle tages seriøst. Det stiller ingen spørgsmålstegn ved nu. I dag handler det mere om at sikre, at alle kommer med ? også de mindre virksomheder og den offentlige sektor, siger Morten Kamper.
Morten Kampers værktøjskasse - Mobiltelefon (Nokia 6600) - Bærbar computer (Dell) - Cykel - Outlook - Messenger - RSS-feeds - Økonomiforståelse - Omkostningsbevidsthed - Netværks-dannelse - Projektleder Lisbeth Jørgensen - Koordinator Charlotte Andersen - Bestyrelsesformand Claus Hjorting |
For FDIH er ikke blot en interesseorganisation for virksomheder, der bruger web som salgskanal. Foreningen tænker e-business ind i alle sammenhænge, og da Morten Kamper får talt sig varm, kommer vi både rundt om strukturreform og e-government.
- De fleste tænker jo stadig på e-handel som en salgskanal til private. Men det jo kun en del af begrebet e-business, som det går frem for på alle fronter. Både b2b, b2c, offentlig og privat-til-privat handel stiger. Sidstnævnte endda mest ? de danske online-auktioner omsætter efterhånden for mere end hele den danske musikindustri, siger han.
Fyringsolie størst på nettet
Alligevel skal den sandsynligvis største danske e-handelsaktør findes et ret uventet sted. Morten Kamper vurderer, at Hydro-Texaco, som omsætter for mere end en halv million kroner om dagen på sin e-handelsside for fyringsolie, er den største herhjemme.
Morten Kamper har haft en regnemaskine i hånden gennem store dele af sin karriere, og han har ikke lagt den fra sig i FDIH.
Senest var han partner i Bankinvest IT Venture og før da i et af den danske dotcom-tids mere omtalte navne, ventureselskabet Brandts.com.
Før den tid tilbragte han tre år i Erhvervsministeriet og har dermed selv den bredde, som han nu forsøger at indarbejde i FDIH.
Tæft for tal
Derfor er det måske ikke underligt, at økonomiforståelse og omkostningsbevidsthed er de første karakteristika, direktøren tillægger sig selv.
Disse evner er også vigtige, for medlemstilslutningen i FDIH har fluktueret en del. Fra den første dotcom-begejstring, hvor alle var med, tog medlemstallet et voldsomt dyk, men er nu støt på vej op igen.
FDIH's sekretariat er skåret ind til benet og består foruden ham selv kun af to medarbejdere, nemlig projektleder Lisbeth Jørgensen og koordinator Charlotte Andersen, som derfor ikke overraskende udnævnes til de vigtigste personer i Morten Kampers arbejdsdag ? som dog også byder på mange sparringer med bestyrelsesformand Claus Hjorting fra Nykredit.
De tre ansatte organiserer i fællesskab de gennemsnitlig 50 årlige netværksseminarer for medlemmerne, udarbejder et væld af skriftlig kommunikation, og bemander telefonerne, når både medlemmer, presse og andre ringer ind med spørgsmål om alle mulige forhold relateret til e-business, fra jura til markedstal.
Med så mange bolde at holde i luften for så få hænder, kan Morten Kamper ikke undvære Outlook til styring af aktiviteter og kontakter.
Styr på hele netværket
I forhold til de fleste bruger han langt flere af funktionerne i Microsoft-programmet, som blandt andet indeholder hele hans kontaktdatabase med anslået 500 navne.
I det har han skabt et sindrigt indekseringssystem, der eksempelvis sørger for, at en person, der både har interesse for e-gov og CMS indkaldes til begge typer møder.
- Det er blevet et ekstremt vigtigt værktøj for sekretariatet, og vi holder hele tiden øje med hinandens kalendere. Jeg bruger det også til at udarbejde statistikker og skabe helt klare links mellem personer, e-mails og kalenderfunktioner, siger Morten Kamper.
Midt i Morten Kampers forklaring tikker en forespørgsel ind fra en bekendt på beskedtjenesten Messenger, som han finder mere bevendt end konstante telefonopringninger ? selv om han erkender, at også de konstante pling på skærmen kan distrahere.
Alle disse forsøg på at skabe orden i et virvar af folk vidner om den måske vigtigste evne i Morten Kampers job. Han skal kunne netværke.
- Det gælder om at kunne tale med mange forskellige mennesker ? men også om at huske at følge op på aftaler. Medlemmerne skal føle, at vi gør noget for dem. Jeg har ikke nogen professionel tilgang til det at netværke, men det gælder også om ikke at forfalde til kun at sidde og sende mails hele dagen. Man skal ud og mødes med folk, siger han.
RSS-feeds står for nyhederne
Hvilket kan være svært at nå med de mange forskellige opgaver. Morten Kamper så for eksempel gerne, at FDIH var bedre repræsenteret på konferencer og til andre events.
På Morten Kampers Yahoo-webside har han anbragt en del RSS-feeds fra så forskellige kilder som nærværende medie og open source ?prædikanten Lawrence Lessigs blog.
Ved siden af nyhedsstrømmen toner et par lyslokkede poder frem på fotografier indsat med digitalt klister på websiden.
Det er billeder fra hjemmet, som Morten deler med konen Rikke, som er jurist, og de to drenge Julius og Lucas på syv og snart fire år. Familien har en passion for fodbold tilfælles.
- Vi er fans af Østerbro-klubben Skjold ? som er Danmarks største målt på medlemmer, siger Morten Kamper med eftertryk.
Spædbørn med egen mailadresse
Kun Julius, den ældste søn, spiller selv ? resten sidder mest på bænken, hvor oplevelsen af en Real Madrid-kamp på Bernabeu-stadionet har været blandt de største højdepunkter.
Hvis man ikke kan være der selv, må et velspækket mediecenter stå for sportstransmissionerne. Morten Kampers hjemmestrikkede system gemmer hele familiens mediebibliotek, og sønnerne har da også fået teknik ind med modermælken ? og hver sin emailadresse i dåbsgave.
- Jeg holdt et foredrag i Japan i 1998 på vegne af Erhvervsministeriet om Danmarks fortræffeligheder ? og havde da en lille stump video med på overheaderen af Julius på dengang to år, som sidder og styrer en computermus. Bagefter var det selvfølgelig det eneste, tilhørerne kunne huske, griner Morten Kamper.
Næsten i det samme springer han op ? det er tid til næste møde.
En kasket ryger på hovedet og en taske med laptoppen under armen ? så er han parat til at springe op på sin cykel ? måske ikke den mest direktør-agtige transportform.
Men det er klart den mest effektive, når man har arbejdsplads ved Christiansborg og bopæl på Østerbro, som i fugleflugt er få kilometer i distance, men adskilt af nogle af Danmarks mest tæt trafikerede områder.