Store it-forhandlere på det nordiske marked som Dustin og Atea vil ikke nøjes med det.
Dustin har allerede etableret sig ganske bastant i Holland, og Atea melder nu ud, at selskabet også snart vil tage kampen op med de rigtigt store europæiske forhandlere.
Thomas Ekman, topchef for Dustin, siger til Computerworlds svenske søstermedie ComputerSweden, at der er flere årsager til at satse på nye markeder.
“Med de lave marginaler er der en pointe i størrelsen på virksomheden. Det er godt, at størrelsen kan ses. Kunderne får en større tiltro til et stort selskab, som er børsnoteret, og for vores leverandører er det også positivt, at de bemærker vores størrelse, for det handler om rækkevidde. Vores størrelse gør det interessant for vores kunder og leverandører at samarbejde med os”, siger han.
Cloud er hovedårsagen
Den vigtigste årsag til Dustins ekspansion i Europa er selskabets e-handelsmodel, som ganske let kan tilpasses nye markeder.
“Cloud’en gør, at der ikke er samme behov i virksomhederne for en person, som springer rundt med pc’er og printere. Nu kan vi styre alt remote. Når du flytter tjenester til cloud, behøver du ikke være til stede på samme måde, og det passer os vældig godt, for det har vi egentlig aldrig været”, siger Thomas Ekman.
At Dustin valgte Holland skyldes, at landet minder om de nordiske lande med mange mindre virksomheder og en godt udbygget infrastruktur.
Dustins etableringer i Danmark, Norge og Finland har fungeret som en model for, hvordan Dustin hvert tredje eller hvert fjerde år går ind på et nyt marked. Dustin ved også af erfaring, at det tager lidt tid, før selskabets forretningsmodel kommer i gang på et nyt marked.
Atea er også på vej
Atea er foreløbig kun til stede i Norden og de baltiske lande, men selskabet har absolut ambitioner om at komme ind på det europæiske marked.
“Vi kigger absolut på Europa, men covid satte en kæp i hjulet for os”, siger Ateas koncernchef Steinar Sønsteby til ComputerSweden.
“Hvornår det sker, er helt umuligt at sige noget om, men det er noget, vi arbejder med hver dag”, siger han.
Han understreger, at Atea kun går efter volumen.
“Det skal knytte an til det, vi gør i forvejen, og være en platform for vækst med en omsætning på mindst en milliard dollars”, siger han.
Så meget omsætter Europas ti største ”value added resellers” for:
1. Bechtle, Tyskland 7,3 milliarder dollar
2. Computacenter, Storbritannien 6,6 milliarder dollar
3. Softwareone, Schweiz 5,8 milliarder dollar
4. Atea, Norge 4,8 milliarder dollar
5. Axians, Frankrig 3,1 milliarder dollar
6. SCC, Storbritannien 3,1 milliarder dollar
7. Econocom, Frankrig 2,9 milliarder dollar
8. Crayon, Norge 2,6 milliarder dollar
9. Softcat, Storbritannien 2,6 milliarder dollar
10. Dustin, Sverige 2,5 milliarder dollar
Kilde: Canalys. Tallene er baseret på indtægter i Emea i 2021