Endnu engang er Atea Danmark endt med et underskud på bundlinjen. Det viser selskabets regnskab for de seneste tre måneder.
Resultatet kommer efter, at Atea Danmark ellers var lykkedes med en større turnaround, hvor de sorte tal var kommet tilbage på bundlinjen.
Underskuddet skyldes blandt andet store problemer med leveringer og stigende fragtpriser, som Ateas administrerende direktør peger på som årsagen.
"Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vores første kvartal har været præget af leveranceudfordringer og forhøjede fragtpriser. Når de store globale tandhjul ikke kører nogenlunde som forventet, kan det ses på bundlinjen, og vi har brugt mange kræfter på at re-planlægge og forsøge at hjælpe vores kunder med at få dækket deres behov på bedst mulig vis," siger Kathrine Forsberg, administrerende direktør i Atea i en meddelelse om regnskabet.
Omstæningen for første kvartal ender også med en tilbagegang for Atea Danmark sammenlignet med året før. I regnskabet skriver selskabet dog, at nedgangen skyldes en historisk stor ordrer i 2021.
Positiv for fremtiden
Korrigerer man for den ene ordre, påpeger Atea selv, at omsætningen ender med en vækst og lander på 136 millioner kroner.
Derfor ser Kathrine Forsberg også positivt på udsigterne til resten af året, lyder det i regnskabet.
"Generelt er jeg meget fortrøstningsfuld, for jeg ved, at Atea går en lys fremtid i møde. Forsinkelserne på leveringerne har betydet, at vi allerede nu har en meget stor ordrebog for 2022, og vi leverede et tilfredsstillende 2021-årsregnskab. Desuden forventer jeg, at vi kan generere endnu mere værdi til vores kunder, når Ateas opkøb af KMD’s hardware- og standardsoftware-forretning forhåbentlig inden længe bliver godkendt af konkurrencemyndighederne," siger Kathrine Forsberg.
Kathrine Forsberg har stået i spidsen for en større turnaround af Ateas danske forretning, hvor hun har fået vendt selskabets underskud til et overskud.
Hun overtog tøjlerne fra Morten Felding, der var blevet afsat af koncernchef Steinar Sønsteby tilbage i januar 2020.
Dengang lød meldingen fra Atea, at genopretningen af den danske forretning har taget længere tid end forventet, hvorfor der var brug for nye øjne på opgaven.
Omsætningen i den danske forretning har gradvist været faldende siden 2017, hvor toplinjen lød på 6,7 milliarder kroner. Frem til 2020 var omsætningen faldet til lidt over seks milliarder.
Efterfølgende er toplinjevæksten vendt tilbage, da talllet for 2021 endte på syv milliarder for første gang.
”Vi mærker en høj efterspørgsel på vores konsulentforretning, og for nylig har vi føjet endnu en kontrakt til vores stærke offentlige portefølje, hvor vi nu kan inkludere driften af Nationalbankens it-arbejdspladser. Det styrker i den grad vores markedsposition og understøtter vores ambition om at bygge Danmark med it,” siger Kathrine Forsberg.