Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
I sidste måned skulle jeg forklare, hvorfor NFT (non-fungible token) er fremtiden, for journalister til et arrangement som hyldede NFT og de nye kunstformer, som teknologien baner vejen for.
Og selvom jeg har dyb respekt for NFT-kunstnere og interesse for de nye verdener, som blomstrer frem, så er jeg ligeså optaget af det potentiale, som NFT-teknologien bringer.
Ifølge en ny undersøgelse fra Samsung svarer 81 procent af danskerne, at de ikke kender til NFT. Undersøgelsen viser samtidig, at de unge har større kendskab og tro på, at NFT er fremtiden.
Jeg mener, at virksomheder skal begynde at udforske de enorme muligheder med NFT, hvis de vil med på bølgen.
Eminems abe er en teknologi, der kan meget mere
Måske har du hørt om Bored Apes? Det er der i hvert fald mange celebrities, der har.
En af dem er Eminem, der har købt en abe som NFT og angiveligt har betalt enorme summer for det.
Aben er, hvis man spørger mig, i sig selv ikke det store værk, men det er teknologien bag. Eminem ejer nemlig en unik enhed af data, der er registreret i en digital blockchain, som permanent registrerer dens herkomst og salgshistorie.
Dermed kan man genoprette ideen om et "originalt" engangskunstværk til internettets ellers endeløst kopierbare verden.
Enhver kan få fat i Eminems abebillede online, men han ejer "originalen" og har blockchain-herkomsten til at bevise det.
Eminems abe er en ting. Men hvis man overfører teknologien til andre industrier, så er mulighederne nærmest uendelige.
Boligmarkedet, musikindustrien og fashion-industrien, for bare at nævne nogle få, kan stå til en revolution.
TechCrunch founder Michael Arrington har allerede solgt sit hus i Ukraine som NFT, Kings of Leon har allerede udgivet en LP fyldt med blød stadionrock, og Versace har allerede sat en af Tina Turners kjoler til salg som NFT.
Rejsen er altså begyndt, og jeg spår, at de fleste industrier vil følge trop.
Der er en del papirarbejde, som skal på plads, før for eksempel boligmarkedet kommer ordentligt med, men jeg tror bare, at det er et spørgsmål om tid.
Det næste kunne være patientjournaler, der indeholder personlig information, som skal opbevares sikkert.
Det kunne også være inden for supply-chain, hvor trackingnummeret kunne være en NFT. Det ville gøre det mere transparent for køber og sælger.
Eller tænk bare på billetindustrien. NFT har potentialet til at gøre en ende på det sorte marked.
Vil du hænge ud med de kendte?
Når en mand vælger at betale over tre millioner kroner for at blive nabo til Snoop Dogg i Metaverse, så er det nok ikke udsigten, han betaler for.
Han vil være en del af det community, der medfølger. Eller rettere sagt, så vil han hænge ud med Snoop og de andre kendte i metaverdenen.
Forestil dig bare, hvad det kan blive til. Mange fans i sport, musik, tech, blot for at nævne nogle få, ønsker at være en del af noget eksklusivt. De ønsker at få det, de andre ikke kan få.
Vælger Neil Young at udgive et album, som kun findes i 2.000 eksemplarer, så tror jeg, at fans er villige til at betale ekstra for dette.
Også herhjemme er kunstnere som Kesi og Gilli begyndt at sælge deres udgivelser som NFT.
Kesi nævnte faktisk til vores event, at han så det som en mulighed for at komme tættere på sine fans på en måde, som ikke var muligt uden NFT.
Det giver ligeledes fans mulighed for at støtte deres favoritter på en mere direkte facon.
Det synes jeg er spændende – også hvis man tænker i andre industrier.
En kat med et certifikat
Nogle vil mene, at Nyan Cat ikke er mere end en JPG-fil af en lyserød animeret kat, men det er langt fra sandt. Det er nemlig en JPG med et indbygget certifikat.
Ville du f.eks. købe et hus uden et skøde? Det ville jeg ikke, og derfor er det for mig ikke så svært at købe ideen om at binde fysiske objekter med digitale certifikater på en blockchain.
Jeg synes faktisk, at det er en fremragende idé. Det giver en meget større gennemsigtighed, sporbarhed og sikkerhed for køber. Det gør det samtidig hurtigere at validere certifikater, og man kan gøre det overalt i verden fra sin mobil.
Jeg forstår godt, hvorfor nogle vil tænke NFT som en hype. Derfor er det også vigtigt, at vi sætter os ind i konceptet.
Jeg har arbejdet med teknologi i Samsung i mange år og har set ting komme og gå. Der foregår en masse misinformation, og lige nu bliver NFT primært forbundet med kunstverdenen og noget, som er forbeholdt de kendte.
Måske kan mange ikke identificere sig med det, men de fleste forstår ideen bag skøder og certifikater. Derfor er det vigtigt, at vi ikke kun snakker om NFT som digitale billeder. Potentialet er langt større.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.