Alle taler om strategier, men hvad er det egentlig? Hvordan udformer man en strategi? Hvordan bruger man den? Hvilke aspekter skal med? Hvordan griber andre virksomheder i praksis arbejdet an?
Det får man præcis og letforståelig viden om i Henrik Ørholsts Absolut strategi, der udkom tidligere på året.
Ørholst er kendt som flittig forfatter og erhvervskommentator, og i Absolut strategi bruger han sine uomgængeligt gode kommunikative evner til at forklare både de teoretiske såvel som de praktiske aspekter af det forretningsstrategiske arbejde.
Strategi er et ord, der bruges i flæng, men som – hvis man tager det alvorligt – omfatter alt fra (mode)ord som vision, værdi og mission til eksekvering, analyse og evaluering af, hvordan man kan gøre det bedre.
Eller, som det formuleres i bogen: ”En strategi er en langsigtet plan, som skal bruges til at skabe en vedvarende konkurrencemæssig fordel.”
Det giver Henrik Ørholst en grundig redegørelse for via en kortfattet gennemgang af klassiske strategimodeller krydret med en lang række caseeksempler fra virksomheder såsom Coop, SAS, Nike, Grundfos og Fisker.
Bogen er letlæst og overskuelig, og skulle man alligevel kløjes i teorien, indledes de lidt tungere kapitler med et kort resumé under overskriften ”Hvis du ikke gider læse det hele.” Men det gider man nu alligevel for det meste godt.
Titel: Absolut strategi / Forfatter: Henrik Ørholst