Artikel top billede

Voldsom vækst får Pleo til at gennemføre organisationsændring

Vækstkometen Pleo havde så meget fart på sidste år, at det var nødvendigt at stoppe op og foretage en række organisatoriske ændringer.

Danske Pleo har haft særdeles travlt siden 2015, hvor virksomheden første gang så dagens lys.

Væksten har været markant, og det har skabt bølgegang i forretningen, der står bag en digital løsning til håndtering af udgifter.

En eksplosiv tilgang af ansatte i udlandet har medført, at ledelsen mistede momentum ved beslutningstagningen, og det spiller ikke godt sammen med lancering af nye produkter, skriver Børsen.

"Sidste sommer ramte Pleo 300 ansatte, og strukturen for, hvordan vi samarbejdede, fungerede ikke længere. Vi var begyndt at blive langsomme i vores beslutningsprocesser, og standardreaktionen var at gå til stifterne for at få en afgørelse. Det duer bare ikke, når man er 300 mand," siger Mette Gade, der har været HR-direktør hos Pleo siden 1. marts, til Børsen.

Derfor var Pleo nødt til at træde et skridt tilbage og se på, hvordan nye praksisser og strukturer kunne implementeres for at komme videre.

Arbejdet med organisationsændringerne begynte i september 2021, hvor Mette Gade gik i front - dengang som partner i konsulenthuset McKinsey. I februar i år var de implementeret i hele organisationen.

Her blev igen introduceret en struktur, så uafhængigheden kom tilbage til de forskellige forretningsområder, der består hver af forskellige teams. Desto bedre formulerede strukturer, desto hurtigere kunne medarbejderne løbe i den fælles retning, lyder det.

I dag har Pleo over 500 ansatte, og det er selskabets plan at runde 1.100 i løbe af i år. Det svarer til at ansætte yderligere 50 nye medarbejdere om måneden.

Virksomheden, der har en værdi på godt 29 milliarder kroner, forventer ligeledes at ekspandere til 13 nye markeder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere