Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Niels de Boissezon)

Vi prøvekører en af Kinas mest avancerede biler: Her kunne de etablerede producenter altså lære en del

Et nyt kinesisk bilmærke har kurs mod Danmark. Her sigtes der efter at levere biler fra allerøverste hylde.

Groft sagt har ens bilvalg gennem årtier været præget af nogle nationalistiske understrømninger. Man kunne købe sig ind i enten tysk luksus, japansk pålidelighed eller rulle terningen med alternativerne fra Frankrig, USA, Sydkorea og Italien.

Helt så firskårent er valget ikke længere.

Og billedet er ikke blevet mindre nuanceret af, at der synes at være en ny motormæssig stormagt på vej ind over de europæiske breddegrader.

Sammen med den omsiggribende elektrificering af bilparken, øjner mange overraskende store og slagkraftige kinesiske bilproducenter sit snit til at gøre sig gældende væk fra det kæmpemæssige hjemmemarked.

Et af dem hedder Nio, og selskabets flagskibs-SUV ES8 – og den beviser på flere måder, hvorfor Kina som bil-land er noget, der bør følges tæt.

Store sager

Nio er et af de nyeste bilmærker, du vil kunne opdrive i Europa. Selskabet har blot fremstillet og leveret biler de sidste fire år.

Det antydes måske af designet, hvor ES8 ikke gør særlig meget opmærksom på sig selv. Der er ikke vovet noget vildt, når det gælder det ydre.

Det vil man også bemærke, så snart man træder ind i kabinen, hvor selve indretningen er enkel, pæn og funktionel.

Materialerne er generelt fine, og alt synes solidt skruet sammen.

Det, der virker mest imponerende, er dog pladsen. Det her er et køretøj i den allerstørste SUV-klasse, hvor man finder landfærger som BMW’s X7 eller Mercedes GLS klasse.

Dimensioner på 5,02 gange 1,96 meter afspejler sig også i enorme indvendige mål, hvor der er plads til både fem, seks eller syv sæder, alt efter hvilken konfiguration man ønsker.

Interessante greb

Indtil videre er der ikke meget, der synes at true den etablerede bilbranche. Men det begynder man at bemærke, når bilens tages i brug.

Selv sæder og kabine kan man indstille langt hen ad vejen selv, men Nio har tænkt nogle praktiske detaljer ind i sin luksuskaret, som man ellers ikke normalt støder på – selv blandt de allerfineste luksusbiler.

Et eksempel er sæderne, som er født med massagefunktioner. Business Class-oplevelsen fuldendes dog på passagersædet af, at der både kan hidkaldes lægstøtte og en lille fodskammel fra sædets kontrolpanel.

Det afslappende setup er endda krydret med tre forskellige duftdyser, der kan give forskellige duftindtryk alt efter lyst.

Den slags luksus plejer udelukkende at følge med luksusbiler, hvor familie-egenskaberne er glemt eller trænger i baggrunden.

Her tænker Nio eksempelvis i en ’babysitter’-feature, hvor passagersædet foran kan skydes så langt tilbage, at bagsæderne kan nås.

Nio udnytter samtidig, at selskabet er opsat til hurtigt at få bragt erfaringer fra felten og omsat dem til nye features. Således er det eksempelvis blevet til en dedikeret knap til at foropvarme batteriet før opladning - en feature, der blev tilføljet blot få måneder efter, at det norske kontor begyndte at efterlyse funktionen.

Velkørende bil

At køre med en ES8 er desuden en rar oplevelse. Mærket synes at have fundet en rimelig balancegang mellem det bløde og komfortable på den ene side og det sportslige på den anden side.

Under presseeventet blev BMW oftest fremhævet, og det sportslige sydtyske mærke synes da også at være forbilledet. Affjedringen er derfor til den lidt hårdere side, mens styrtøjet er kontant.

Bilen tilbyder dog tre forskellige køreindstillinger, ’sport’, ’eco’ og ’comfort’, som hver især ændrer mærkbart på, hvordan bilens opleves. Det gælder særligt styretøjet, som ændrer fuldstændig karakter fra den ene indstilling til den anden.

Når det ellers gælder om at komme afsted, er der rig muligheder for det med det ekstreme kraftoverskud, som de 544 elektriske heste tilbyder.

Selvom ES8 vejer tæt på 2,5 tons er det nok til at klare 0-100 disciplinen på under fem sekunder. Alt rigeligt.

Rækkevidden når ifølge den noget optimistke WLTP-norm lige akkurat de 500 kilometer, hvis man vælger det store 100 kWh batteri - men her giver selskabets gryende netværk af batteriskifte-stationer en afgørende fordel, som ingen andre kan matche. Der kan dog fortsat kvikoplades fra 20 til 80 procent på en halv time.

Mere end en bil

Står det til Nio, vil mærket meget gerne være mere end en bil-leverandør.

Det ses til dels på selskabets infrastruktur-tænkning og de tilhørende batteri-stationer, men afspejler sig også i de mange livstilstiltag, som selskabet kaster sig ud i.

Eksempelvis er selskabets showrooms tænkt som oplevelsescentre. I stedet for at være placeret i udkanten af byer, er Nios showrooms placeret centralt i byerne, hvor de dublerer som caféer, kontorfællesskaber og multi-use rum, hvor der afholdes alt fra børnearrangementer til foredrag.

Et andet sted, hvor Nio sigter efter at skabe bånd til brugeren, er i den ombordværende digitale assistent, ’Nomi’, som både kigger, smiler og reagerer, når man taler til den.

Der sigtes tydeligvis efter at knytte et mere emotionelt bånd mellem bil og bruger – noget jeg da også bemærkede ved en ladestationerne i Leir i Norge, da en forbikørende ES8-ejer havde givet min en lille hat på.

Det er samtidig værd at bemærke, at Nio har været hurtig til at få versioneret assistenten til norsk.

Kan være ganske lige meget

Mens der synes at være flere grunde til at se frem til, at Nio senere på året vil komme til landet, er der også nogle store forhindringer, som Nio skal passere, før mærket kan gøre sig gældende herhjemme.

Først og fremmest ligger der en kæmpemæssig branding-øvelse i at få udbredt kendskabet til mærket, som kun de færreste har hørt om udenfor Kina.

Dertil skal forbrugerne overtales til at spendere de mange penge, som ligger i investeringen i en ny bil, og altså aflevere dem hos et ukendt mærke uden nogen form for historik, service-historie eller erfaringer fra tidligere ejere.

Flere af Nio-fordelene kræver samtidig en del af selskabet. Netværket af byttestationer skal udbygges som lovet, og bilens software skal versioneres til det danske marked.

Som skabt til de danske afgifter

Når Nio debuterer på det danske marked, bliver det først med den store el-sedan ET7, som størrelsesmæssigt lander i samme liga som Tesla Model S og Mercedes EQS-luksus-bil.

Her får Nio dog den klare fordel, at batteriets pris kan tages ud af ligningen, hvilket gør, at store dele af slutsedlen lander i den lempelige dele af afgiftsskalaen, hvor elbiler er forholdsvis fritaget.

De endelige danske priser er dog ikke offentliggjort endnu, men ifølge Nio selv sigtes der efter at lande i samme prisleje som BMW’s 5-serie, som herhjemme debuterer under de 590.000 kroner.

Dertil kommer en batteri-leje, som nok skal forventes at ligge omkring tusind kroner om måneden – inklusiv en vis mængde strøm og nogle batteriskift hver måned.


Loading ikon