- Se, hvorfor Nios batteri-teknologi er så lovende
- Se teknologien i aktion
- Indblik i de danske lanceringsprlaner
Jeg er dog i varmen ombord på en luksusliner af en elbil signeret af den spritnye kinesiske bilproducent Nio.
Bilen hedder ES8 og byder på lidt over fem meter luksusbil, hvor jeg sidder i businessclass lignende sæder med massagefunktioner og en overraskende behagelig elektrificeret fodskammel.
Tanken er ved at være tom, og havde det her været en sædvanlig elbil, kunne det da have været et fint sted at blunde i den tid, som det vil tage for en lynlader at tanke bilen bare nogenlunde op.
Men NIO’s elbil kan noget, som ingen andre elbiler kan. Med den kan du køre ind til en ny form for tankstation, hvor dit batteri kan udskifte næsten som var det to AA-batterier i en legetøjsbil.
Processen tager under fem minutter – ligesom et sædvanligt pitstop ved tankstationen. I en sædvanlig elbil ville kulden ellers have betydet, at mit batteri ville være koldt og derfor vil være endnu længere om at tage imod elektronerne.