Bemærk - denne artikel er udgivet den 1. April.
Inden længe skal danskerne tage en smart udvidelse af de digitale postkasser i brug.
Det sker fra i dag, hvor tjenesten MinReklame bliver søsat som en udvidelse af post-tjenester som e-Boks, Digital Post og Mit.dk.
Den nye aftale skal sikre, at der i alt vil blive sparet 300.000 tons CO2 årligt ved at flytte de printede tilbudsaviser til digitale platforme.
Tiltaget er udarbejdet i samspil med Digitaliseringsstyrelsen og landets digitale post-platforme.
Sådan fungerer MinReklame
I stedet for at tilbudsaviserne får din fysiske postkasse til at bugne, er hensigten med den nye aftale, at en digital version af tryksagerne ryger direkte ind i din digitale brevkasse som E-boks eller Mit.dk.
Ligesom med de printede pendanter vil alle husstande automatisk blive tilmeldt ordningen. For at sikre den fulde miljømæssige gevinst, vil alle husstandens beboere modtage de digitale tilbud.
Ønsker du at undvære reklamerne, vil du ligesom med de trykte sager kunne fravælge ordningen i en bestemt tidsperiode.
Efter et år med ’Reklamer nej tak’ vil du automatisk blive tilmeldt MinReklamer igen.
E-boks og Mit.dk indfører ’Reklamer nej tak’
Hos post-platformene E-Boks og Mit.dk hilser man løsningen velkommen, da den udvider mulighederne for, hvad brugerne kan udrette i de forskellige løsninger.
Hos platformsleverandørerne forventer man, at brugere vil modtage én til otte mails dagligt. Men at særligt attraktive målgrupper kan modtage mere i en forsøgsperiode.
For at gøre det lettere at skelne mellem reklamer og kommunikation fra det offentlige eller virksomheder, vil platformene også fungere i samspil e-mail-advisering, hvor man som bruger vil modtage en mail med overskrift og beskeden ’Tilbud’, hver gang en reklame tikker ind.
Passer på cookies
Samtidig giver løsningen mulighed for, at tredjeparter kan knytte annoncer igennem cookies, så du ved et tryk kan give samtykke til, at de hjemmesider du besøger, kan følge op med at annoncere i dine digitale postkasser.
Når du en gang har givet samtykke, vil det ligesom ’nej tak’ ordningen være gyldigt i et helt år.
Nye roller
Hos både detailkæderne Salling Group og Coop som er flittige afsendere af tilbudsaviser, er man samtidig klar over, at de nye annonceringsmuligheder vil betyde nedlæggelse af stillinger.
Her er man dog indstillet på at holde kundekontakten ved lige, ved at omskole bude- og omdelere til andre mere kundecentrerede jobs som telefonsælgere og facere.
”Det kan godt være, at man ikke længere vil kunne hilse på sin reklamebud, når han propper ens postkasse til, man han eller hun vil i stedet hilse på kunderne på Strøget,” forsikrer Salling Group i en meddelelse.
Nedtællingen er startet
Ønsker du som bruger at undvære reklamerne, er det vigtigt at du handler indenfor de kommende 14 dage. Herefter vil du automatisk blive tilmeldt ordningen i de kommende to år.
For at afmelde sig, kræver MinReklame af sikkerhedshensyn en såkaldt to-faktor afmelding, hvor afmeldingen skal foregå via to forskellige kanaler.
Først skal du forbi MinReklame.org og afmelde dig tjenesten.
Igennem e-Boks og Mit.dk vil du derefter kunne finde en afmeldingsblanket under kontooplysninger, hvorefter denne skal printes og sendes til nedenstående adresse:
Spassboulevarden 11
1121 København K
Alternativt kan blanketten sendes per fax til nummer +45 555000555.