Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Der kommer fortsat større og flere krav til virksomheders kunnen til at løse samfundets udfordringer og samtidig nå i mål med KPI’er og forretningsambitioner.
Og ikke så overraskende skal vejen til virksomheders succes ofte brolægges med digitale kræfter – og lige nu står alt for mange virksomheder på bar bund. Det viser nye tal fra Salesforces årlige Global Digital Skills Index 2022.
I undersøgelsen har Salesforce adspurgt 23.000 arbejdstagere fra 19 forskellige lande ind til opretholdelse og forbedring af digitale kompetencer på deres arbejdsplads.
Undersøgelsen viser, at virksomheder på global plan står midt i en kompetencekrise, da der generelt er stigende mangel på digital forståelse blandt ansatte.
Det er endda tydeligt, at der ofte opstår et sammenstød mellem arbejdstagernes kompetencer og arbejdsgivernes krav om samme.
Virksomheder efterspørger i stigende grad digitale færdigheder, når de hyrer nye folk, og samtidig mener 73 procent af de adspurgte arbejdstagerne ikke, at de kan leve op til de digitale kompetencer, som virksomhederne efterspørger.
Det er to modstridende tendenser.
Og når medarbejdere selv føler, at de sakker bagud på den digitale front, så står vi med et problem, der kan have store konsekvenser for samfundet – og ikke mindst for medarbejderne selv.
Samfundet udvikler sig hver eneste dag – og venter ikke på nogen
Det er naturligt, at der opstår stor frustration hos både virksomheder og medarbejdere, når kompetencekrav ikke imødekommes. Det kan jeg sagtens forstå.
Samtidig kan det være en barriere, og måske endda decideret afskrækkende, for arbejdstagerne at vælge de jobs, hvor kravene til de digitale færdigheder fremstår tårnhøje.
Derfor ligger det i min bog lige til højrebenet, at vi bør løse udfordringen ved at sætte ind på uddannelsesområdet.
Først og fremmest skal forholdet mellem erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne styrkes, så de studerende i højere grad bliver undervist i de digitale færdigheder, som erhvervslivet efterspørger.
Det kalder på endnu større fokus på praktik, oplæg fra virksomhedsrepræsentanter og eksterne undervisere fra erhvervslivet.
Ligeledes bør tech-branchen være klar på at ansætte og uddanne arbejdstagere, som ikke besidder alle kompetencer fra første arbejdsdag.
Rom blev ikke bygget på en dag, og man kan ikke forvente, at en jobansøger kan mestre alt fra A til Z.
Vi skal derimod være klar på at give vores medarbejdere den nødvendige uddannelse løbende og i stedet fokusere på, at medarbejdere altid bør være i udvikling fremfor at stille krav om plug-and-play-nyansatte.
Både for virksomhedens og medarbejderens bedste.
For samfundet udvikler sig hele tiden – og virksomheder fungerer bedst, når de afspejler omgivelserne.
Invester i medarbejderes digitale selvsikkerhed for at skabe langsigtet vækst
Tech-branchen og de digitale kompetencer er konstant under forandring og ekspansion, hvorfor man nemt kan komme ud af trit.
Nye teknologier som kunstig intelligens og automatisering transformerer også joblandskabet på en måde, der ændrer behovene og kravene til visse jobroller.
Samtidig skaber det en overflødiggørelse af eksisterende jobs og fremskynder helt nye jobs, der ikke eksisterede før – bl.a. fremprovokeret af Covid-19-pandemien.
Det er derfor vigtigere end nogensinde, at virksomheder kompetenceudvikler deres ansatte, da under halvdelen af de adspurgte medarbejdere i undersøgelsen føler, at de er godt klædt på, når det kommer til digitale færdigheder på arbejdspladsen.
Og endnu færre føler sig sikre på at blive det i løbet af de næste fem år. Ret forbløffende tal, som rummer en stor grad af seriøsitet.
Derfor samarbejder vi i Salesforce blandt andet med AW Academy, der netop videreuddanner personer, som ønsker at skabe en karriere inden for tech-branchen eller bygge videre på eksisterende kompetencer inden for samme.
Det mindsker ikke blot kompetencekløften – men styrker også motivation, arbejdsglæde og ikke mindst medarbejderes digitale selvtillid.
Min opfordring er derfor, at vi på den måde styrker medarbejdernes kompetencer ved løbende uddannelse og kompetenceudvikling. Det vil gøre en større forskel, end mange lige umiddelbart kan forstille sig.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.