Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Hvor det tog 15 år før man havde defineret visionen og udviklet tekniske standarder til 3G, så forventes 6G allerede at blive kommercialiseret i 2028 og fuldt udbredt i 2030.
Til den tid vil der globalt være 500 milliarder forbundne enheder – 59 gange flere end der til den tid vil være mennesker på planeten Jorden. Ikke kun mobiltelefoner, men også augmented reality, virtual reality, headsets, hologrammer, biler, robotter, droner, smart sensors i infrastruktur og fabriksudstyr og meget mere.
Selvom langt de fleste endnu ikke ved, hvordan 6G kommer til at se ud i færdig form, så ved vi, at maskinerne bliver i centrum og vi ved, at 6G allerede bliver udrullet i dette årti.
Danske virksomheder, som ikke planlægger 6G i deres fremtidsplaner, vil stå tilbage som taberne. 6G kommer til at skabe nye forretningsområder og det har vi historisk set været gode til at opsøge i Danmark, da vi generelt er langt fremme i bussen teknologisk.
I Samsung er vi for længst begyndt at udvikle vores forretning omkring de muligheder 6G giver, men man behøver ikke være tech-virksomhed for at opnå fordele ved at være tidligt ude. 6G kommer til at påvirke alle industrier.
I fremtiden vil brugerne af 6G-netværket primært være maskiner, og derfor vender man allerede i dag i højere grad blikket mod maskiner fremfor mennesker, når man udvikler 6G.
Det er et paradigmeskifte fra 5G, som hovedsageligt er udviklet til at servicere mennesker.
For eksempel er det menneskelige øje begrænset til at se en maximum opløsning på 1/150 grader, og mennesker hører kun i frekvensen 20-20.000 Hz.
De begrænsninger har maskiner ikke. Det giver utrolige muligheder, men stiller også store krav til 6G-systemet.
6G er 2Pac, Pokemon og Avatar på speed
Udviklingen går hurtigt og innovative løsninger, bliver udskiftet med nye, næsten lige så hurtigt som de dukker frem.
Jeg vil dog gerne fremhæve tre tjenester, som bliver muliggjort gennem 6G: High-fidelity mobile hologram, Digital replica og Truly immersive extended reality (XR).
Udover at være seje teknologiske fremskridt, så vil de, i min optik, komme til at få stor betydning i fremtiden og noget vi alle kommer til at stifte bekendtskab med, men for at de skal blive kommercialiseret, så kræver det udrulning af 6G.
Mulighed for mobile hi-fi-hologrammer
Vi har allerede stiftet bekendtskab med hologrammer til koncerter.
2Pac optrådte allerede i 2012 til Coachella-musikfestivalen via et Hologram. På den måde genoplivede man kunstneren med et hologram længe efter hans død.
I den nære fremtid vil vi ikke kun opleve hologrammer til koncerter. Mobile enheder vil også være i stand til at gengive medier til 3D-hologramskærme.
Hologram er en next-gen medieteknologi, der kan præsentere gestik og ansigtsudtryk ved hjælp af en holografisk visning, men 5G kan umuligt understøtte en så ekstrem stor mængde data, som kræves til hologrammedier i realtid. Det kan det med 6G.
Med AI kan man reducere omfanget af datakommunikation og opnå effektiv komprimering, udtrækning og gengivelse af hologramdata.
Det giver spændende muligheder, og markedet for hologramskærmene forventes at være 7,6 milliarder dollar i år 2023.
Digital Replica
James Camerons film Avatar fra 2009 viste os en verden med Digital Replica, og selvom det måske ikke er under udrulningen af 6G, at vi overtager andre verdener gennem avatarer, og selv om digitale tvillinger allerede anvendes i industrier, så vil teknologien slå igennem på mere jordnær facon med 6G.
Ved hjælp af avancerede sensorer, kunstig intelligens og kommunikationsteknologier, vil det være muligt at replicere fysiske enheder, herunder mennesker, enheder, objekter, systemer og endda steder i en virtuel verden.
Denne digitale kopi af en fysisk enhed kaldes en digital tvilling. I et 6G-miljø, gennem digitale tvillinger, vil brugerne være i stand til at udforske og overvåge virkeligheden i en virtuel verden uden tidsmæssige eller rumlige begrænsninger.
Brugere vil være i stand til observere ændringer eller opdage problemer på afstand gennem digitale tvillinger.
Den forventede markedsstørrelse for digital replika er estimeret til at være 26 milliarder dollar i 2025.
Truly Immersive XR
XR, der er en kombination af VR, AR og mixed reality (MR), har tiltrukket stor opmærksomhed og åbnet nye horisonter inden for områder som f.eks. medicin, videnskab, underholdning og uddannelse.
XR er et udtryk, der refererer til alle virkelige og virtuelle kombinerede miljøer og menneske-maskine-interaktioner genereret af computerteknologi og wearables.
Forestil dig en 360 grader video af virkelige omgivelser eller et fuldstændig interaktivt virtuelt miljø.
Det vil kunne bruges til for eksempel uddannelse af kirurger, inden de står i en situation, hvor et andet menneskes liv afhænger af deres færdigheder.
Et eksempel på XR, som nogle af os måske kan genkende er Pokemon GO, hvor den virtuelle og virkelige verden blender sammen. Teknologien er ”på plads”, men der mangler computerkraft, som 6G kan afhjælpe.
Det forventes, at markedet for VR og AR vil nå op på henholdsvis 44,7 milliarder og 87 milliarder dollars i 2030.
Mobile hi-fi-hologrammer, Digital Replica og Truly Immersive XR er blot tre eksempler på teknologier, der får vinger med 6G, men tænk blot på, hvad det afføder af nye teknologier og tjenester. De store vindere bliver dem, der begynder at tænke 6G ind i planerne allerede nu.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.