Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Efter et på alle måder heftigt år er 2022 nu skudt i gang. Og alt tyder på, at vi står overfor et år, der ikke lader til at blive mindre begivenhedsrigt.
Uanset hvad, er en ting sikkert: Teknologien sprinter uafbrudt fremad i en tid, hvor nogle virksomheder desværre går baglæns.
Forventningerne til virksomheder om at bidrage til at løse verdens største udfordringer – alt fra klima til ulighed - har aldrig været højere.
Det kræver, at virksomhederne går langt mere proaktivt til værks, når det kommer til innovative strategier.
Vi kan nemlig ikke bare vente på, at endnu en katastrofe eller pandemi sniger sig ind på os.
Vi er nødt til at investere i vores samfunds styrker og modstandsdygtighed i dag.
Og det kræver, at vi kan tiltrække de bedste folk samt at vores medarbejdere har det godt, så de kan præstere bedst muligt.
Større fleksibilitet giver gladere medarbejdere og bedre resultater
Det har længe været et faktum, at vores arbejdsgange har forandret sig med coronapandemiens indtog i Danmark.
Vi arbejder i større grad hjemmefra, og vi ønsker i højere grad kontrol over vores egen tid, hvilket jeg personligt kan relatere til.
Derfor skal virksomheder, der ønsker at tiltrække og fastholde toptalent, samt give deres medarbejdere fleksibiliteten til at levere gode resultater, omstille sig digitalt.
Derfor er jeg også sikker på, at 2022 bliver året, hvor rekordmange virksomheder vil bygge videre på den model, der er karakteriseret af større personlig frihed til at arbejde fra hvor som helst – selvfølgelig med måde.
Man skal selvfølgelig være varsom med, at der ikke går for meget ”hygge” i den, hvis man arbejder hjemmefra. Man skal trods alt lige ud af sengen – og måske børste tænder – inden arbejdsdagen foran computeren begynder. Ellers forsvinder enhver snert af struktur.
Men overkommer man det, er der ikke tvivl om, at der er flere, som med succes vil kunne genopfinde 9 til 5-hverdagen.
For eksempel viser Future Forum-forskning, at 93 procent af medarbejdere ønsker større fleksibilitet i deres arbejdsliv.
Forskningen viser samtidig, at det øger produktiviteten og mindsker stress, hvis folk får mere kontrol over deres egne kalendere. Det har særligt potentiale til at forbedre arbejdslivet for dem med småbørn.
Desværre medfører hjemmearbejde for mange også behovet for endnu flere overfladiske møder.
Jeg hører om mange, der oplever, at hele deres formiddag går med onlinemøder, inden de når at få lavet noget reelt arbejde.
Derfor kræver det, at man som virksomhed etablerer et velfungerende digitalt hovedkontor, der for mange virksomheder i 2022 vil blive lige så vigtigt, eller vigtigere, end et fysisk hovedkontor.
Med nem adgang til data på tværs af organisationen, kan en virksomhed skære markant ned på antallet af møder - og dermed låse op for større produktivitet og dybere engagement.
Mere etik i AI
Med det COVID-drevne skift til digitale rum er der nu større forbrugerfokus på ansvar, når det kommer til dataetik, privatliv og sikkerhed.
Hele markedssektorer verden over blev i det forgange år førstegangsforvaltere af følsomme data på grund af pandemien. Virksomheder bør derfor skænke dataetik en større tanke i 2022.
Og med fremkomsten af det såkaldte Ethics as a Service (EaaS) skal virksomheder ansætte flere AI-etikere.
I år så vi nemlig en række nye AI-regler vedtaget i blandt andet USA. Virksomheder, der udvikler kunstig intelligens, vil derfor i stigende grad opbygge deres egne EaaS-tilbud.
Vi vil således se et kapløb om at ansætte AI-etikere for at virksomheder kan leve op til de skærpede regler. Det sætter AI-etikere i endnu højere kurs end AI-udviklere.
Men selvom etikken bliver vigtigere, er udviklingen fortsat fremstormende.
Vi vil fortsat se vækst i både AI, der kan skrive egne koder på forskellige programmeringssprog, såvel som AI, der tillader folk blot at give instruktioner via tale.
Sig "jeg vil gerne have et billede af en elefant med gule pletter og vinger” og se, hvad AI kan skabe. Det er ret fantastisk.
2022 lægger op til at blive det mest spændende tech-år til dato.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.