Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Jeg tror, du vil være enig med mig i, at når snakken falder på underholdning, så kan mange af dine venner straks anbefale en podcast, som de er i gang med at høre - har jeg ret?
Den tendens vil du få bekræftet, hvis du kigger på data fra folks medievaner, hvor 26 procent af danskerne lyttede til podcasts hver uge, eller hele 161 millioner amerikanere hørte podcasts sidste år.
Men hvordan kan det egentlig være, at et nørdet nichemedie som podcast pludselig er på alles læber, og hvilken indflydelse får det på samfundet, at der i disse år er ved at udvikle sig en regulær digital lydrevolution?
Hvad gør techgiganterne, når der er udsolgt på opmærksomhed?
Der er sket en markant udvikling af podcastmarkedet gennem de sidste tre-fire år, fra de glade 00’er, hvor der var et lighedstegn mellem Apple og podcasts, til nu, hvor du ser Spotify og Apple som dominerende aktører, men samtidig ser techmastodonter som Amazon, Meta (Facebook), Netflix og Google investerer massivt i lyd.
Du spørger måske dig selv, hvad det er, der har drevet denne udvikling, og det korte svar er, at det er en kombination af bedre teknologi og flere muligheder, som har ført til en ændring i menneskets forbrug og vaner.
Da podcast blev skabt, var det lavet til en Ipod, som var off-line, og det var primært entusiaster med noget på hjertet, som orkede besværet med at producere og udgive dem.
Flash forward til 2022, hvor alle streamer podcasts on-line på deres telefon, og hvor du kan udgive din egen podcast på 10 minutter - bogstavligt talt.
Denne udvikling har medført, at der er mange flere tilgængelige podcasts, og mindst lige så vigtigt har det medført en eksplosiv forøgelse i lytningen af podcasts i befolkningen.
Selvom disse ting også spiller en rolle, så er den største grund formodentlig, at techgiganterne har opdaget, at slaget om mange menneskers opmærksomhed på en skærm har toppet.
Vi har simpelthen ramt den øvre grænse for, hvor meget skærmtid et moderne menneske kan putte ind i sin travle hverdag.
Det er en udfordring, da den væsentligste valuta, som firmaer kæmper om i 2022, er menneskets opmærksomhed.
Løsningen er blevet at kigge efter nye muligheder, og der blev svaret af åbenlyse grunde podcasts.
I forhold til mere etablerede digitale medier, er digital lyd og podcast den nye dreng i klassen, og da markedet ikke har set meget innovation, øjner mange virksomheder et uforløst potentiale, hvilket rykker slagmarken mellem de store techgiganter direkte ind i lytternes øregang.
Lige nu tegner der sig et billede af, at Spotify, Amazon og tildels Apple er branchens store vindere, men krigen er først lige gået i gang, så det kan nå at ændre sig.
Her er tre områder, hvor digital lyd revolutionerer dit liv
Som sagt, er udviklingen lige startet, og vi begynder først nu for alvor at se omfanget af adfærdsændringen.
Det, vi dog allerede kan se nu, er, at lydrevolutionen har tre store trends, som får en markant indflydelse på it-branchen.
1. Du betjenes af en digitalt butler
En af de vigtigste teknologiske ændringer, som du måske allerede har set de sidste par år, er udbredelsen af smart speakers og digitale assistenter som Google Home, Amazon Alexa og Apple HomePod. Altså de højtalere, som fungerer som virtuelle assistenter, og som kan hjælpe dig med at tænde lyset eller finde det musiknummer, du beder om.
Den stigende efterspørgsel, har vist, at tendensen bevæger sig i retning af, at hvis vi får muligheden for det, så vælger vi hellere at få teknologien til at gøre arbejdet, fremfor selv at gøre det.
Den udvikling stiller dog helt nye krav til teknologien og it-branchen, og hvis du har prøvet smarthøjtalere på dansk, giver du mig nok også ret i, at der går et stykke tid, før teknologien er perfekt.
Denne udvikling stiller også nye krav til, hvordan alt verdens data bliver struktureret, så de digitale assistenter kan give de rette anbefalinger, hvilket også bygger på, hvor godt teknologien forstår semantik, ord og kontekst på vores forespørgsler.
2. Din computer får en stemme, men bliver den et sludrechatol?
Lad os være ærlige: Det er en smule fjollet, at du sidder på din computer, skriver en masse tekst, for så efterfølgende at tænde en mikrofon og indlæse teksten igen, hvis du skal bruge det på lyd.
Hvorfor indtaler computeren det ikke bare selv som lydfil?
Det kommer den også til at gøre meget mere i fremtiden, da der i disse år arbejdes på løsninger.
Amazon, Google og Microsoft har udviklet deep learning løsninger, som gør computeren i stand til at skabe tale ud fra tekst.
Der er stadig en række udfordringer, som teknologien skal blive bedre til at håndtere.
Eksempelvis at få oplæsningen til at lyde naturligt, og forstå hvordan ord og tonefald skal lyde på specifikke ord.
Men efterhånden, som teknologien udvikles, vil det lykkes at overvinde disse ting, og i fremtiden vil du kunne høre computerindtalt lyd, som er svær at adskille fra det menneskelige ditto.
En af de førende teknologier på området er Amazon Polly, og hvor naturligt, den er i stand til at gengive det korrekt, kan du selv prøve her.
Text-to-speech og deep learning teknologierne kommer til at tilføje en ekstra dimension til vores digitale liv, og det vil betyde en markant forandring for it-branchen.
3. Virksomhederne jagter forretningsmulighederne og det kommercielle potentiale
Du kan føle dig helt sikkert på, at der, hvor der kommer en ændring i forbrugernes adfærd, vil der være virksomheder, som forsøger at finde nye forretningsmuligheder og indtægtsmodeller.
Du bemærkede sikkert også den sociale lydtjeneste Clubhouses himmelflugt, og frie fald i 2020-2021?
Det er også tendensen, vi ser på lydmarkedet, hvor der sker massive investeringer i disse år.
Det er nok bedst illustreret ved, at Spotify betalte 100 millioner US dollars for at få den populære podcastvært Joe Rogan eksklusivt på Spotifys platform.
Men også I Danmark sker det, da podcastplatformen Podimo netop har afsluttet en ny investeringsrunde, som får det samlede investeringsbeløb op på cirka 800 millioner kroner
Grunden til, at disse investeringer sker, er, at potentialet vil være enormt for dem, som formår at etablere dominerende markedspositioner, og det er det slutspil, som rigtig mange virksomheder jagter lige nu.
Den største kamp er at blive befolkningens foretrukne podcastservice, men stigningen, efterlader også plads til mange andre kommercielle aktører.
For eksempel R8dios satirepodcast på abonnement, os i Podup, der hjælper podcastere med at tjene penge fra annoncører og lyttere, eller podcastproducenter som Heartbeats, der laver reklamepodcasts. Og der vil komme en stor tilstrømning af nye forretninger til markedet de kommende par år.
Det er den udvikling og omstilling, der sker lige nu, og hvis du arbejder indenfor it-branchen, så kan du godt forberede dig på, at lydrevolutionen er kommet for at blive, og er en del af den nye digitale virksomhed.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.