Trods det store fokus på privacy er ganske mange danskere - 32 procent - villige til at dele deres gøren og laden på nettet med virksomheder, hvis det betyder, at de på den måde bliver præsenteret for mere relevante tilbud, når de handler online.
Det viser tal fra softwarevirksomheden Sitecore, der har undersøgt danskernes indkøbsvaner i forbindelse med julen.
Undersøgelsen viser også, at det især er den yngre del af befolkningen, der gerne vil dele browsing-vaner med virksomheder.
Hele 51 procent af de 18-24-årige er villige til at delagtiggøre firmaer i den type information. Blandt de 25-34-årige er 45 procent ok med den byttehandel.
Entusiasmen på det felt daler dog tydeligt, efterhånden som man bliver ældre, viser undersøgelsen.
Kun 25 procent af de 55-64-årige synes, det er en en god ide at dele browserhistorik på den facon, og kun 18 procent af dem over 65 er enige i det synspunkt.
Undersøgelsen viser også, at 43 procent af vi danskere i forbindelse med julen forventer, at vi får mails fra de virksomheder, vi synes godt om at handle hos, og vi regner sådan set også med, at vi vil åbne disse mails.
42 procent af os vil også gerne se personlige tilbud fra vores yndlingsbutikker i indbakken.
Sitecores undersøgelse af danskernes indkøbsvaner frem mod julen omfatter 1.000 danskere, som gennem et onlinepanel har besvaret undersøgelsen mellem 12. og 27. juli.
Besvarelserne er vægtede, så resultaterne afspejler befolkningssammensætningen. Analyseinstituttet Advanis står bag undersøgelsen.
Sitecore sælger blandt andet CMS- og e-handelsløsninger til onlinebutikker.