Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Danskerne fravælger apps for at beskytte privatlivet: Hver fjerde siger altid nej til at give apps adgang til mobiltelefonens indhold

Danskernes skepsis overfor apps vokser, viser en ny undersøgelse. Vi sætter i stigende grad begrænsninger for de apps, vi bruger, eller også fravælger vi helt at bruge dem. Og brugen af sociale medier falder.

Danskerne vælger i stigende grad at sætte hegn op for deres digitale privatliv. Stadig flere af os begrænser apps adgang til billeder, lokationsmateriale og andet indhold på vores smartphones.

Det viser Deloittes årlige undersøgelse ’Digital Consumer Trends’.

”Virksomheder bør tage højde for de nye strømninger, der løber blandt de digitale forbrugere. Det får betydning for den data, forbrugerne deler og dermed den data, virksomhederne kan navigere ud fra”, siger partner Frederik Behnk fra Deloitte.

Undersøgelsen viser, at hver fjerde danske altid afviser at give apps tilladelse til mobiltelefonens indhold. Til sammenligning gælder det cirka hver sjette nordmand og svensker.

Hver fjerde skandinav har sågar fravalgt en social medieplatform i løbet af det seneste år. Ud af den gruppe begrundede knap hver sjette det med bekymringer over digitalt privatliv.

Cirka hver syvende forklarede, at de droppede det sociale medie fordi de ikke vidste, hvordan andre mennesker brugte deres data.

Brugen af sociale medier falder

Op til 2020 flokkedes danskerne på de sociale medier. For første gang i flere år går det nu den anden vej.

Mens 65 procent af danskerne var på de sociale medier en gang om dagen i 2020, faldt det til 58 procent i 2021.

Ældre mænd sætter flest begrænsninger op

Undersøgelsen viser også, at mænd håndhæver begrænsningerne oftere end kvinder. 44 procent af mændene begrænser app-adgange enten altid eller halvdelen af tiden. Det samme gør sig gældende for 39 procent af kvinderne.

Samtidig sætter den ældre generation oftere begrænsninger op end den yngre. Blot hver tiende unge mellem 18 og 24 år begrænser apps adgang til indholdet, mens det gør sig gældende for cirka hver fjerde mellem 65 og 75 år.

Når det kommer til helt at droppe sociale medier, er tendensen den samme på tværs af alder.

”Det er overraskende, at både danskere, nordmænd og svenskere er begyndt at fravælge sociale medier for første gang i flere år. Hvorvidt det er et tegn på, at vi generelt bevæger os væk fra sociale medier for alene at beskytte vores digitale privatliv, siger undersøgelsen dog ikke noget om”, siger Frederik Behnk.

Deloittes Digital Consumer Trends 2021omfatter 33.150 respondenter fra 20 lande på fem kontinenter. Den skandinaviske del rummer 4.000 respondenter i alderen 18 til 75 år, heraf 1.000 danskere.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren