Alibaba har i mange år været den ubetinget største og førende e-handelsplatform i Kina, hvor selskabet har skovlet penge ind og været kendt og anvendt af hundredevis af millioner af mennesker.
Selskabets opbygning og status minder en del om den, som amerikanske Amazon anvender og har i den vestlige del af verden.
Men nu er Alibaba kommet under alvorligt pres fra nye, fremadstormende kinesiske rivaler, som med nye tilgange for alvor er begyndt at bide det mægtige selskab i haserne.
Presset fra de nye rivaler er blandt årsagerne til, at Alibaba nu splitter sig op i to selskaber: Et der skal fokusere på udlandet og et, der alene skal fokusere på det kinesiske hjemmemarked.
I Kina har Alibaba to markedsplatforme, nemlig Tmall, som anvendes af etablerede brands til salg af deres produkter, og Taobao, som anvendes af alle - lidt i stil med DBA herhjemme.
Der sælges i alt varer på de to platforme for næsten syv billioner kroner. Og Alibaba hæver et gebyr for hver handel.
Markedet falder
Ifølge Reuters er Alibabas vækst imidlertid stærkt aftagende.
Det skyldes både regulatoriske indgreb i Kina og corona-pandemien.
Men også de fremadstormende rivaler - ikke mindst Douyin og Pinduoduo.
Douyin er ejet af ByteDance, der også står bag TikTok. Og selskabet buldrer frem på markedet for live-stream båret e-handel, der udnytter den meget store tracking, som TikTok har blandt især unge mennesker.
Douyin lancerede for et par år siden en løsning, hvor leverandører kunne åbne deres egne butikker på platformen.
Alene i det seneste år er selskabets omsætning på handels-gebyrer blivet mere end seks-doblet.
Douyin-appen anvendes angiveligt af mere end 600 millioner brugere om dagen.
Reuters skriver, at brugerne i oktober i gennemsnit brugte 1.871 minutter på Doyin i oktober, mens de blot i snit brugte 350 minutter på Alibabas Taobao.
Hertil kommer, at Douyin anvendes af en meget lang række af live-streamere og influencere, som hele tiden poster indhold og udbyder produkter og varer, mens Alibabas trafik mest trækkes af blot to kendte, nemlig Li Jiaqi (kendt som Lipstick Brother) og sangeren Viya.
Landområder
Børsnoterede Pinduoduo står ifølge Reuters især stærkt på markedet for lavbudget e-handel, som især er populær i de fattigere landområder i Kina.
Pinduoduo anvendes i sær af lokale handlende og købmænd, og det er ifølge Reuters et område, hvor Alibaba har forsømt sin indsats.
Der er desuden en række øvrige udfordrere til Alibaba i Kina, som er på vej frem.
De tæller selskaber som JD.com, Meituan og Baidu.