Det danske selskab Imotions, der udvikler teknologi til eyetracking, er blevet solgt til svenske Smart Eyes for 300 millioner danske kroner.
Det skriver Børsen
Selskabet teknologi er i stand til at fastslå, hvad øjnene ser på, og det kan blandt andet bruges i medieverden, reklamegbranchen og sundhedsvæsenet.
Imotions er stiftet af den danske iværksætter Peter Hartzbech, der forbliver topchef i selskabet. Ifølge Børsen er han blevet tilbudt en såkaldt earn-out på 50 millioner kroner.
“Havde jeg solgt Imotions og forladt virksomheden, havde det været meget tomt for mig, men det har jeg jo ikke. Imotions og virksomhedens aktiviteter vil fortsætte, og jeg forbliver ceo,” siger Peter Hartzbech til Børsen.
"Mistede alt"
Imotions blev stiftet i 2005 og i 2007 vandt selskabet Computerworlds nu hedengange innovationspris, Edison-prosen.
Oven på finanskrisen gik selskabet dog konkurs i 2011. Efterfølgende opkøbte stifteren konkursboet og startede forfra.
”Vi mistede simpelthen alt. Med de allersidste midler, som jeg kunne skrabe sammen, vandt jeg på mirakuløs vis retten til at købe konkursboet, og så stod jeg ene mand med et 300 kvadratmeter stort kontor i Herlev og skulle starte helt fra bunden igen," forklarede Peter Hartzbech i 2015 til Computerworld.