Brikkerne i det benhårde puslespil inden for de strategisk vigtige FESD-særtog er stort set faldet endeligt på plads og de sidste underskrifter sat.
Med Software Innovations netop underskrevne kontrakt med Bornholms Regionskommune samt Sorø og Ribe Kommuner er 10 ud af de 11 særlige særtogs-kontrakter - der er frontløbere i det fællesoffentlige projekt for elektronisk sags- og dokumenthåndtering (FESD) - nu skrevet under.
Den eneste, der mangler, er Bramsnæs Kommune, som overvejer sin fremtid som særtog, men som vil vælge Accenture, hvis kommunen ender med at ville blive på skinnerne.
Lige fordeling
Fordelingen er blevet nogenlunde lige mellem de tre konsortier, der i slutningen af januar tegnede rammekontrakter med staten, for derefter at gå i åben konkurrence om at vinde de 11 særtogs gunst.
Og det glæder Lars Frelle-Petersen, der er projektleder i Den Digitale Taskforce.
De 11 FESD-særtog |
Særtogenes afgang kommer til at berøre omkring 5.500 offentlige arbejdsplader. Det er væsentligt flere end oprindeligt forventet. Og det understreger vigtigheden af, at opgaven er blevet spredt ud over de tre konsortier.
- Risikoen for kapacitetsproblemer har været en bekymring hos os. Det kunne man have løbet ind i, hvis vi var endt med kun én leverandør, som alle ville have. Men nu er der kommet en meget fin balance, siger Lars Frelle-Petersen.
Drømt mere - frygtet mindre
Det mener også Software Innovation, der er en af de tre ramme-leverandører.
- Det glæder mig, at alle leverandørerne har fået en klump, for en enkelt leverandør ville have fået svært ved at levere til hele markedet. Og siden det er blevet spredt så meget, ser det ud til, at de tre konsortier alle har appelleret til noget forskelligt, siger Frank Høyer Rasmussen, administrerende direktør i Software Innovation.
Han peger på, at selskabet har fået den forventede klump af særtogene.
- Men vi har naturligvis drømt om mere og frygtet mindre, som han siger.
FESD-projektet og særtogene følges meget nøje på det benhårde ESDH-marked, hvor mange leverandører slås om en ret begrænset kundemasse.
Derfor har det været afgørende for de tre konsortier at lande så mange af særtogene som muligt.
Til at begynde med lagde især Accenture/Traen godt fra land, men løb siden ind i problemer med implementeringen i Ribe Amt og Sønderjyllands Amt, hvilket fik Accenture-kommunen Sorø til at skifte til Software Innovation, mens Bramsnæs Kommune nu har sat projektet på midlertidig stand by.
Den sene afklaring er kommet som en overraskelse for Software Innovation.
Forventning: Inden sommerferien
- Vi havde regnet med, at særtogene ville have besluttet sig inden sommerferien, siger Frank Høyer Rasmussen.
Fordelingen kommer ikke bag på nogen. Accenture og Software Innovation sidder på kommunerne, hvor de i forvejen har mange ordrer, mens CSC har taget de statslige særtog.
- Det er vel meget naturligt, at man i første fase konsoliderer sig der, hvor man i forvejen står stærkt. Men det er min fornemmelse, at leverandørerne nu er på vej ud i nye sektorer. Og efterspørgelsen er høj, siger Lars Frelle-Petersen.
Det var oprindeligt forventningen, at de 11 særtog skulle være pilotprojekterne, der skulle bane vejen for FESD-standarden.
En række myndigheder har imidlertid allerede tegnet kontrakter med et af de tre konsortier - lang tid før de sidste særtogs-kontrakter er blevet underskrevet.
Lars Frelle-Petersen forventer, at der i den kommende tid især vil komme endnu mere skub i udbredelsen i den statslige sektor, mens dele af kommune-området formodentlig vil være tilbageholdende, indtil der er klart overblik over de kommende kommune-sammenlægninger.
Den overordnede hensigt med FESD-projektet er via FESD-standardiseringen at gøre udvekslingen af informationer mellem de offentlige myndigheders systemer nemmere, ligesom standardiseringen skal gøre integrationen til offentlige websites og øvrige it-systemer billigere og enklere.
Det er således planen, at borgere, embedsmænd og virksomheder ved hjælp af løsninger bygget på den fællesoffentlige standard skal kunne få adgang til egne sager på en meget nemmere måde, end det er tilfældet i dag.