Meget tyder på, at de elektriske lastbiler i de kommende år vil myldre frem på de danske og europæiske veje.
For det danske transportselskab DFDS har lagt en rekordstor ordre på mere end 100 elektriske lastbiler fra Volvo, som dermed er med til at understrege, at bilernes transformation fra mekanik til elektronik ikke blot er noget, som vi ser hos personbilerne.
I en pressemeddelelse oplyser Volvo at selskabet forventer, at den første lastbil vil blive leveret i fjerde kvartal af 2022 og vil fortsætte gennem hele 2023.
Der er tale om lastbiler af typen Volvo FM Electric, og de kan transportere en last på op til 44 ton og har en rækkevidde på 300 kilometer. Volvo oplyser desuden, at distancen udvides, hvis chaufførerne eksempelvis planlægger en opladning i sin frokostpause.
Til korte og lance distancer
Ifølge pressemeddelelsen planlægger DFDS både at bruge lastbilen på korte og lange distancer.
”Hos DFDS er vi fast besluttet på at spille en rolle i reduceringen CO2-udviklingen og skabelsen af bæredygtige forsyningskæder. Vi ved samtidig hvor vigtig en rolle elektrificeringen spiller for at nå vores CO2-mål,” lyder det ifølge pressemeddelelsen fra Niklas Andersson, der står i spidsen for DFDS’ logistikdivision.
Ifølge Volvo er der i løbet af det seneste på det europæiske marked blevet registreret et par hundrede elektriske lastbiler, hvor af knap 40 procent er fra Volvo.
Tesla på vej med lastbil
I løbet af det kommende kan vi også forvente, at de første lastbiler fra amerikanske Tesla ruller ud fra samlebåndene.
Allerede i 2017 løftede Tesla sløret for lastbilen Tesla Semi, der ifølge Elon Musk vil få en rækkevidde på 800 kilometer på en opladning og på blot 30 minutter vil kunne fylde 645 kilometer på batteriet under en opladning.
Oprindeligt lovede Tesla, at selskabets lastbil vil være klar til levering i 2019, men den deadline er indtil videre blevet udskudt i flere år. Senest melding lyder, at Tesla forventninger produktionen starter i 2022.