Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Lad mig lige begynde med en helt privat historie.
Forleden havde jeg besøg af en mand fra mit fiber-tv-tele-energiselskab, og han skulle kable en dåse op på min væg, så der var hul igennem til net og tv.
Da jeg bad ham om at hjælpe mig med at få levende billeder på selve tv-skærmen, sagde han, at det måtte han ikke, for han var jo fra infrastruktur-delen af det stolte brand.
Jeg havde ikke udpræget lyst til manual-læsning og kabel-og-installations-frustrationer, så jeg serverede både en cola og en kaffe og fik ham til at gøre det alligevel.
Sund fornuft og civil ulydighed
En flink mands civile ulydighed skabte en tilfreds kunde.
På trods af silodannelse, suboptimering og effektivitetspres sejrede mandens oprigtige interesse for sagen, og jeg fik en god kundeoplevelse.
Det var rendyrket value stream engineering lige op i mit åbne ansigt. Det var Dev + Ops i viljen til at nedbryde silogrænser. Det var agilt, autonomt og det var high-performance her-og-nu.
Eller også var det bare sund fornuft på trods af organisationens (måske) misforståede operationelle styring?
Magisk tryllestøv
Misforstå mig ikke. En metode som DevOps (og for den sags skyld hele den agile bevægelse) er et logisk og rigtigt svar på de negative effekter, når vandfaldsmetoden bliver brugt til softwareudvikling:
Designet sker først og isoleret, processen bliver langsom og rigid, handlinger sker uden viden, fejl lever for længe, og fraværet af fleksibilitet åbner vinduet for fiasko.
Man kan bare ikke købe ”DevOps” som magisk tryllestøv ude i byen, drysse det ud over organisationen og så tro at alt er godt.
Digital transformation handler om at skabe konkurrencemæssige fordele, og DevOps (eller noget der ligner) er en forudsætning for at klare sig i en digital økonomi.
Ledelsens rolle i DevOps er bare ekstremt vigtig. Markedet ændrer sig og kunderne forventer en hurtigere responstid. Samlet set stiller det klare krav til organisationen og ledelsen, og det kan man ikke løbe fra.
75 pct fejler
Hvis topledelsen ser DevOps som en ’it-ting’ og ikke som en gennemgribende transformation (herunder af ledelsen selv), så står problemerne i kø.
Når Gartner forudser, at 75 pct. af alle DevOps initiativer ikke vil leve op til forventningerne i 2022, er forklaringerne disse:
- DevOps er ikke funderet i den kundeværdi, der skal skabes
- Organisationsforandringen bliver ikke ledet, fordi man fokuserer på værktøjer
- Indsatsen begrænses til infrastruktur og operations, hvor mange flere stakeholdere burde være med
- Big bang implementering i stedet for trinvis indfasning
- For høje forventninger ude af trit med realistiske mål
Metoderne udspringer af at finde mønsteret i, hvad succesfulde tech-virksomheder gør.
De er produktorienterede (omkring værdiskabelsen), de er autonome, og teknologien spiller en afgørende rolle.
De har ofte en stærk medarbejder-drevet innovation.
Cloud er en genvej
I et større perspektiv handler DevOps altså om at ensrette organisationen på at arbejde målrettet mod at skabe værdi for kunden (og det er vel nærmest en ledelses primære opgave?).
Gartner taler om value stream engineering, når produkt-teams undgår lokal optimering og tager en samlet system-tilgang til at forbedre produktionen af kundeværdi.
En række teknologier gør det nemmere at komme i gang med de tekniske fundamenter for DevOps og continuous everything.
Det kan f.eks. være containerization og infrastructure as code. Men de kræver tid og investeringer, og her virker det helt oplagt at skyde genvej med cloud, som giver de rigtige snitflader i form af SaaS, PaaS osv.
Cloud er en nøgle til at gøre DevOps-teamet autonomt og give det fleksibiliteten til at eksperimentere. Til at starte småt og ekspandere stort.
Men – husk det nu - værktøjer er aldrig løsningen på et kulturelt problem. Det handler om ledelse!
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.