Der kan let ske fejl, når virksomhedernes medarbejdere, deler filer gennem fildelingstjenester som SharePoint og OneDrive. Og de mulige fejl giver syv ud af 10 it-ansvarlige bekymrede rynker i panden.
Det viser en undersøgelse fra sikkerhedsvirksomheden Barracuda Networks.
Én ting er, at ondsindede hackere får held til at bryde igennem de digitale forsvarsværker, og stjæle data som en tyv om natten. Noget over halvdelen af de it-ansvarlige allerede har oplevet.
Den slags kan let koste mange penge i form af interne ressourcer og - for nogen - prisen af en løsesum.
Noget andet er, at i takt med, at virksomheder i stigende grad benytter sig af fildelingstjenester såsom SharePoint, OneDrive eller Dropbox, så skal der efterhånden ikke mere end et enkelt uopmærksomt øjeblik til for at hemmelige filer, med hemmelige oplysninger kan ende i de forkerte hænder.
"Platforme som SharePoint og OneDrive har gjort samarbejde nemmere, men jo mere vi deler, jo mere sandsynligt er det også, at virksomhederne mister kontrol og overblik over, hvor sensitive data opbevares, hvem, der har adgang til dem og hvordan de er beskyttet," forklarer nordisk direktør i Barracuda Networks Peter Gustafsson.
Det er dette manglende overblik som i alt 73 procent ud af 1.828 adspurgte it-ansvarlige. Og alt efter fejlens størrelse, kan det koste virksomhederne bøder i millionklassen, når persondataforordningen (GDPR) ikke overholdes.
Derfor lyder Peter Gustafssons opfordring til de it-ansvarlige, at virksomhederne bør fokusere på hovedsageligt backup og uddannelse af medarbejderne i, hvordan man deler og gemmer filer korrekt og hyppigt skanner sine fildelingstjenester.