Matas gør klar til at investere store beløb i at sætte fart i væksten.
Administrerende direktør Gregers Wedell-Wedellsborg siger til Borsen, at selskabet vil investere mellem 500 millioner og 700 millioner kroner i de kommende fem år i ikke mindst udvikling af online-forretningen.
Samtidig vil selskabet bygge et nyt logistikcenter i Allerød nord for København, som skal sætte ekstra skub i leveringen til online-kunderne.
“Det er der, hvor vi virkelig vil sætte ind. Hele vores ambition er, at vi vil tage det gode, gamle Matas, som vi alle sammen kender fra vores opvækst, og omdanne det til en digital vindervirksomhed. Derfor har vi investeret kraftigt i det de seneste tre år, og den strategi kommer vi til at fortsætte,” siger han til avisen.
Matas’ online-salg er strøget i vejret siden corona brød ud.
Onlinesalget under corona-pandemien har således været hovedårsagen til, at Matas netop har rundet en omsætning på fire milliarder kroner.
Det er nu planen, at den skal være steget til fem milliarder kroner om fem år.
Heraf skal 40 procent af salget - altså omkring to milliarder kroner - ifølge planen hentes online, hvor antallet af varenumre skal løftes fra i dag 50.000 til 150.000 forskellige varer.
Matas’ CIO, Thomas Grane, fortalte fornylig Computerworld om selskabets overgang til cloud og om Matas’ meget store investeringer i teknologi i de senere år.