Søgegigaten Google har to månede til at forbedre sin præsentation af søgeresultater for flyrejser og hoteller. Desuden skal det gøre mere transparent hvordan røgeresultaterne bliver udvalgt.
Sker det ikke, truer EU selskabet med sanktioner. Det siger EU-Kommissionen og EUs forbrugermyndigheder.
Klagen over de nævnte søgeresultater handler om priserne på søgemaskinens tjenester Google Flights og Google Hotels.
De endelige priser for fly- og hotel bør omfatte gebyrer eller skatter, der kan beregnes på forhånd, mens referencepriser, der bruges til at beregne rabatter, skal være tydeligt identificerbare, mener forbruger-myndigheder på lokalt og EU-plan.
"EU-forbrugere bør ikke vildledes, når de bruger søgemaskiner til at planlægge deres ferie. Vi må give forbrugerne mulighed for at foretage deres valg baseret på en gennemsigtig og upartisk information," siger EUs justitskommissær Didier Reynders i en pressemeddelelse.
Forbruger-agenturerne bad også Google om at ændre standardbetingelserne i sin Google Store, fordi det nogle tilfælde anviste, at forhandlere har flere rettigheder end forbrugere.
Google selv, melder dette ud om sagen:
"Vi glæder os over denne dialog og arbejder tæt sammen med forbrugerbeskyttelsesagenturer og Europa-Kommissionen for at se, hvordan vi kan foretage forbedringer, der vil være gode for vores brugere og give endnu mere gennemsigtighed."