NNIT underskriver ny kontrakt med sin absolut største og vigtigste kunde, Novo Nordisk, og fortsætter dermed nu som Novo Nordisks hoved-leverandør i de kommende fem år.
Her vil NNIT - der som it-selskab udspringer af Novo Nordisk - fortsætte med at stå for Novo Nordisks globale it-infrastruktur.
Aftalen har en værdi på et ‘middel trecifret million-beløb,” meddeler parterne - altså i omegnen af en halv milliard kroner.
Skal levere for mindre
Det er udtryk for en forringelse i forhold til den nuværende aftale, som står til at udløbe ved årets udgang.
I hvert fald meddeler NNIT sammen med offentliggørelsen af den nye hovedaftale, at selskabet som en direkte konsekvens er nødt til at nedjustere sine forventninger til sine økonomiske resultater.
“Sammenlignet med den foregående kontrakt, vil den nye kontrakt reducere NNIT’s årlige omsætning og profitabilitet inden for disse specifikke service-områder fra Novo Nordisk Group,” lyder det fra NNIT.
Konkret betyder det, at NNIT nu nedjusterer forventningerne til driftsindtjeningen fra de tidligere seks-syv procent til nu fem procent, mens selskabet fortsat forventer en vækst i omsætningen på mellem et og fire procent.
Flere år
NNIT har i årevis oplevet pres på ordrerne fra Novo Nordisk, som i stigende grad er begyndt at kigge andre steder hen, når der skal placeres ordrer.
Derfor afgøres NNIT's vækst i høj grad af, om selskabet formår at skabe ny vækst i forretningen, der vejer op for storkundens retræte.
Det har i de senere år reelt betydet, at NNIT hvert år har skulle hente op mod 300 millioner kroner i ny omsætning for overhovedet bare at gå i nul.
Det underbygges af de konkrete tal, der viser, at salget til Novo Nordisk i 2020 faldt med 12 procent.
Selskabet solgte nemlig i fjor it-løsninger til Novo Nordisk for 732 millioner kroner, hvilket svarer til omkring en tredjedel af NNIT's samlede omsætning.
I 2019 solgte NNIT it-produkter til Novo Nordisk for 955 millioner kroner.