Stibo Systems fra Aarhus kommer styrket ud af cronakrisen.
Det viser selskabets netop offentliggjorte regnskab for 2020/21.
Omstæningen går frem med 5,4 procent og lander på 706,5 millioner kroner.
Selskabet, der leverer master data management-løsninger (MDM), har oplevet, at pandemien har fungerer som katalysator for forretningen, lyder det i en meddelelse fra selskabet.
Resultatet før skat (EBIT) ender på 12,4 millioner kroner. Det er en solid stigning i forhold til året forinden, hvor tallet lød på -75,4 millioner kroner. Det negative resultat i fjor skyldes primært store investeringer i overgangsfasen til en SaaS-forretningsmodel, skriver Stibo Systems.
"Under pandemien har flere og flere virksomheder erkendt vigtigheden af organiserede og præcise master data i forhold til professionel etablering af online forretnings- og salgsprocedurer. Derfor har de investeret kraftigt i MDM," lyder det fra Jesper Ejlersen, administrerende direktør for Stibo Systems.
Han påpeger samtidig, at den voksende efterspørgsel på virksomhedens MDM-løsninger gælder alle industrier. Det gælder både detailforretning, distributører og CPG-virksomheder, der har reageret på skiftet fra fysisk butik til online handel, lyder det fra direktøren.
"Derudover har vi haft fordel af en anden udvikling, da britiske virksomheder har måtte fremskynde deres digitale transformation, hvis de vil fortsætte med at være konkurrencedygtige efter Brexit," tilføjer Jesper Ejlersen.
Cloud-løsninger i vækst
Jesper Ejlersen har kunne notere sig, at kunderne i højere grad efterspørger cloud-løsninger.
"Mere end 80 procent af vores nye kunder har valgt Vores MDM-løsning som SaaS. For os er det en positiv udvikling, da det på længere sigt skaber en mere stabil omsætning. Vores omsætning har dermed allerede givet bonus, og vores cloud-løsning vil være en succesfuld faktor i mange år fremover," siger Jesper Ejlersen.
Stibo Systems er en del af den fondsejede Stibo-gruppe, der ligeledes ejer Stibo DX og Stibo Complete.
Tilbage i maj fik hele Stibo Group en ny øverste chef. Sten Dyrmose tiltrådte som topchef, og allerede måneden efter gik han i gang med at implementere koncernens nye 2025-strategi.
Den nye retning har til formål at tage trykkeri- og softwarekoncernen til det næste niveau, fortalte direktøren dengang.
"Vi har oplevet den perfekte storm. Vi har en marked, der virkelig har taget fart. Vi har en platform, der er helt oppe på beatet, så det hele hænger godt sammen. Lige nu er vi faktisk et rigtig godt sted," sagde koncernchefen.