De resultater du får retur, når du bruger Googles søgemaskine til at trawle nettet for dig, er resultatet med al sandsynlighed skræddersyet dig og din færden på nettet.
Ønsker du at få en mere neutral oplevelse, når du søger, hvor der keres særligt omkring dine persondata og din færden ikke følges, er pro-privacy browseren ’Brave’ ude med første betaversion af sin Google-konkurrent.
Søgemaskinen Brave Search er siden midten af ugen tilgængelig som åben beta, og kræver, i tråd med selskabets Brave-browser ikke nogen form for sign-up.
Selve søgeresultaterne vil rangeres efter en åben model, hvor brugerfællesskabet er med til at afgøre, hvad der skal dukke øverst i søgeresultaterne.
Principperne bag søgealgoritmerne vil være åbne, fri for censur eller bias som beskrevet her.
Den nye søgemaskine kan tilgås her.
Brave Search bliver fremover også tilbudt som en alternativ søgemaskine igennem browseren ’Brave’.
Betalingsmodel på vej
På sigt vil Brave Search blive delt op i to varianter. Enten kan søgemaskinen være helt fri for annoncer eller sponsorerede resultater, mod en betaling til et abonnement.
Alternativt vil Brave tilbyde en annonce-finansieret model, hvor det forsikres, at der ikke vil optræde nogen form for profilering eller tracking af brugerne.