Storbritanniens konkurrencevagthund planlægger lige nu en nærmere undersøgelse af e-handelsplatformen Amazon.
Myndigheder har i flere måneder rettet fokus mod den måde, som Amazon bruger de data på, den indsamler på sin platform.
Tilsynsmyndigheden har også undersøgt, hvordan Amazon beslutter, hvilke købmænd, der vises i den købsfunktion, der vises i en hvid boks til højre for alle varer.
Det skriver Reuters.
Undersøgelsen skal blandt andet kortlægge, om Amazon favoriserer de købmænd, der bruger Amazons logistik- og leveringstjenester, når platformen beslutter, hvem der har adgang til købskassen og til sine førstekunder, skriver Financial Times med henvisning til en række anonyme kilder tæt på undersøgelsen.
Det er stadig ikke klarlagt hvornår og i hvor stort omfang undersøgelsen skal finde sted.
I forvejen har også EU to undersøgelser i gang af Amazon. Den ene ser på, hvordan virksomheden bruger data til at fremme sine egne produkter til potentiel skade for rivaler. Den anden ser - ligesom den britiske konkurrencemyndighed - på kriterier for brugen af købskassen.