Artikel top billede

E-boks ramt af nedbrud: Ingen kan logge på Digital Post

E-boks er ramt af tekniske problemer, der har fået alle selskabets services til at gå i sort. Derved kan danskerne ikke tilgå Digital Post, hvor kommunikationen med det offentlige foregår.

(Opdatering 14:35: Ifølge E-boks' egen driftsside er alle services igen oppe at køre. Nedbruddet varede 43 minutter.)

Danskernes digitale postkasse, E-boks, er ramt af nedbrud.

"Vi oplever i øjeblikket problemer med at logge på e-Boks både via app og web. Vi arbejder på højtryk for at få løst problemet og beklager ulejligheden," lyder det på selskabets hjemmeside.

It-problemerne rammer alle services, der i øjeblikket er ude af drift. Derved kan danskerne ikke tilgå den digitale postkasse, hvor kommunikation med det offentlige såsom en kommune, en styrelse eller et hospital tikker ind.

Det er ligeledes via e-boks, at danskerne bliver indkaldt, når det er ens tur til at modtage en covid-19-vaccine.

De tekniske udfordringer er endnu ikke løst, og det fremgår heller ikke, hvad der forårsager nedbruddet.

"Alle e-Boks services er utilgængelige. Der bliver arbejdet på at løse problemet. Næste opdatering: klokken 15:00. Vi beklager de gener det måtte medføre," lyder det i en opdatering klokken 13:57 på e-boks' driftsside.

Vil snart miste Digital Post-aftalen

E-boks har siden 2009 leverer it-systemet bag Digital Post, der er et digitalt bindeled mellem borger og det offentlige Danmark.

Men om få måneder vil en anden it-leverandør overtage den opgave.

I slutningen af 2019 vandt Netcompany nemlig kontrakten om at udvikle næste generation af Digital Post-løsningen.

Lanceringen af den nye Digital Post-løsning skulle ske i august måned. Men grundet covid-19 er udrulningen forsinket til slutningen af november måned.

Digital Post-kontrakten har en samlet værdi på 202 millioner kroner. Dette dækker over udvikling af løsningen samt en driftsperiode på fem år, hvor der er mulighed for et års forlængelse af tre omgange.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere