Artikel top billede

E-boks ramt af nedbrud: Ingen kan logge på Digital Post

E-boks er ramt af tekniske problemer, der har fået alle selskabets services til at gå i sort. Derved kan danskerne ikke tilgå Digital Post, hvor kommunikationen med det offentlige foregår.

(Opdatering 14:35: Ifølge E-boks' egen driftsside er alle services igen oppe at køre. Nedbruddet varede 43 minutter.)

Danskernes digitale postkasse, E-boks, er ramt af nedbrud.

"Vi oplever i øjeblikket problemer med at logge på e-Boks både via app og web. Vi arbejder på højtryk for at få løst problemet og beklager ulejligheden," lyder det på selskabets hjemmeside.

It-problemerne rammer alle services, der i øjeblikket er ude af drift. Derved kan danskerne ikke tilgå den digitale postkasse, hvor kommunikation med det offentlige såsom en kommune, en styrelse eller et hospital tikker ind.

Det er ligeledes via e-boks, at danskerne bliver indkaldt, når det er ens tur til at modtage en covid-19-vaccine.

De tekniske udfordringer er endnu ikke løst, og det fremgår heller ikke, hvad der forårsager nedbruddet.

"Alle e-Boks services er utilgængelige. Der bliver arbejdet på at løse problemet. Næste opdatering: klokken 15:00. Vi beklager de gener det måtte medføre," lyder det i en opdatering klokken 13:57 på e-boks' driftsside.

Vil snart miste Digital Post-aftalen

E-boks har siden 2009 leverer it-systemet bag Digital Post, der er et digitalt bindeled mellem borger og det offentlige Danmark.

Men om få måneder vil en anden it-leverandør overtage den opgave.

I slutningen af 2019 vandt Netcompany nemlig kontrakten om at udvikle næste generation af Digital Post-løsningen.

Lanceringen af den nye Digital Post-løsning skulle ske i august måned. Men grundet covid-19 er udrulningen forsinket til slutningen af november måned.

Digital Post-kontrakten har en samlet værdi på 202 millioner kroner. Dette dækker over udvikling af løsningen samt en driftsperiode på fem år, hvor der er mulighed for et års forlængelse af tre omgange.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering