(Opdatering 14:35: Ifølge E-boks' egen driftsside er alle services igen oppe at køre. Nedbruddet varede 43 minutter.)
Danskernes digitale postkasse, E-boks, er ramt af nedbrud.
"Vi oplever i øjeblikket problemer med at logge på e-Boks både via app og web. Vi arbejder på højtryk for at få løst problemet og beklager ulejligheden," lyder det på selskabets hjemmeside.
It-problemerne rammer alle services, der i øjeblikket er ude af drift. Derved kan danskerne ikke tilgå den digitale postkasse, hvor kommunikation med det offentlige såsom en kommune, en styrelse eller et hospital tikker ind.
Det er ligeledes via e-boks, at danskerne bliver indkaldt, når det er ens tur til at modtage en covid-19-vaccine.
De tekniske udfordringer er endnu ikke løst, og det fremgår heller ikke, hvad der forårsager nedbruddet.
"Alle e-Boks services er utilgængelige. Der bliver arbejdet på at løse problemet. Næste opdatering: klokken 15:00. Vi beklager de gener det måtte medføre," lyder det i en opdatering klokken 13:57 på e-boks' driftsside.
Vil snart miste Digital Post-aftalen
E-boks har siden 2009 leverer it-systemet bag Digital Post, der er et digitalt bindeled mellem borger og det offentlige Danmark.
Men om få måneder vil en anden it-leverandør overtage den opgave.
I slutningen af 2019 vandt Netcompany nemlig kontrakten om at udvikle næste generation af Digital Post-løsningen.
Lanceringen af den nye Digital Post-løsning skulle ske i august måned. Men grundet covid-19 er udrulningen forsinket til slutningen af november måned.
Digital Post-kontrakten har en samlet værdi på 202 millioner kroner. Dette dækker over udvikling af løsningen samt en driftsperiode på fem år, hvor der er mulighed for et års forlængelse af tre omgange.