Efter sommerferien kan de kandidatstuderende på det danske universitet Copenhagen Business School (CBS) blive undervist i faget Applied Machine Learning og Data Engineering.
Det nye fag bliver lanceret i samarbejde med it-virksomheden Capgemini, og faget bliver tilgængelig som et tilvalgsfag for studerende, der læser datascience på CBS.
De første lektioner i faget vil finde sted til september, og ifølge CBS er der 60 studerende som er tilmeldt, hvilket betyder, at faget allerede er overtegnet.
Faget vil fokusere på praktisk anvendelse af kunstig intelligens, men vil være forankret i teori om algoritmeudvikling.
Fokus på end-to-end-perspektiv
I en pressemedddelelse oplyser CBS og Capgemini at hensigtet med faget er ”at styrke de studerenes evne til at anlægge et end-to-end perspektiv på AI-implementeringer og skalering af AI-løsninger.”
Raghave Rao Mukkamala, der er Ph.D. og associeret professor på Centre for Business Data Analytics på CBS, forklarer, at hans studerende har en god forståelse for både algoritmer og programmer, men ofte mangler hjælp til at omsætte det til praktisk og kommerciel anvendelse.
”AI-løsninger skal understøtte forretningen og ikke omvendt. Og med Samay Mir som ekstern lektor og medudvikler af faget får de studerende mulighed for at lære fra en ekspert fra industrien. Samtidig kan vi trække på Capgeminis store, konkrete ekspertise inden for mange forskellige brancher, hvor vi sætter praktiske erfaringer og cases i spil i undervisningen,” siger han i en pressemeddelelse.
Samay Mir, der er chef for data science og AI hos Capgemini, vurderer ifølge pressemeddelelsen, at det afgørende at studerende for et realistisk syn på, hvad AI kan bidrage med forretningsmæssigt, og hvilke implikationer brugen har for business cases, adminsitration og dataetik.
”Vi står midt i en enorm udvikling for hele den cloudbaserede og datadrevede agenda. Her sætter CBS’ nye fag et vigtigt fokus på, hvordan man praktisk omsætter og anvender kunstig intelligens i en forretningskontekst. Det er helt afgørende, at algoritmer og teknologi er forankret i virksomheders virkelighed, hvis AI reelt skal give forretningsmæssige fordele. Det kræver, at man som AI-ekspert har en praktisk, forretningsmæssig vinkel og et helhedsperspektiv med i alt, hvad man gør,” siger han ifølge pressemeddelelsen.