Crowdfunding er som bekendt en mulighed for at skyde genvej til finansiering af projekter – uden at skulle stå skoleret for nådesløse regnedrenge med deres roadmaps og strategier i en stor udgivervirksomhed.
Men det kræver en god idé og en knivskarp præsentation at få succes på Kickstarter eller en af de andre crowdfundingplatforme. Det mener udvikleren bag den (måske) kommende titel 8-bit Apocalypse at have.
Han hedder Rasmus Sørensen og har startet en Kickstarterkampagne for at søge penge til spillet, som i ånd og design er en hyldest til klassiske RPG platformspil.
Det indebærer blandt andet en opløsning på 320x160 pixels, et stærkt begrænset antal farver samt at samtlige lyde er frembragt af en 8 bit synthesizer.
Det er dog ikke kun kreative benspænd det hele, for spillet gør også brug af mere moderne grafiske effekter såsom transparens samt en framerate på 60 billeder pr. sekund.
Hvis spillet får tilstrækkelig opbakning, vil det udkomme i foråret 2022 på PC, Mac og Linux samt eventuelt på diverse konsoller, og backers vil få adgang til det før alle andre.
Læs mere om 8-bit Apocalypse på projektets Kickstarterside.
I øvrigt er crowdfunding også blevet en populær måde at markedsføre andre typer spil og produkter på, og særligt har brætspilsfabrikanter taget metoden til sig.
Et godt eksempel er det vildt ambitiøse rumspil ISS Vanguard, som vi skrev om i december. Her rejste udgiveren over 30 millioner kroner på Kickstarterkonkurrenten Gamefound og oversteg sit fundingmål mere end 100 gange.
Dén slags successer er naturligvis ikke hverdagskost, men mindre kan jo også gøre det.
Her er det værd at bemærke, at hvis man bakker op om et projekt – som eksempelvis det sympatiske 8-bit Apocalypse – vil ens pledge kun blive opkrævet, hvis projektet når sit fundingmål. Man risikerer altså ikke at stå med skægget i postkassen ved at satse på et projekt, der ikke når i mål.