Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Er du CEO, CFO eller lignende i en virksomhed?
Har du snuden i sporet, og er dit fokus udelukkende på at levere et supergodt halvårsregnskab? Så behøver du ikke læse videre.
For denne klumme handler om, hvordan du får større indflydelse og gennemslagskraft i den digitale branche - ja, I hele Danmark.
Igennem små 10 år har jeg forsøgt at hjælpe små og store virksomheder fra it-Danmark med at af få så gode politiske vilkår som muligt.
Og der er nogle virksomheder, der har langt større indflydelse og gennemslagskraft end andre.
Et godt eksempel på det var, da regeringen i marts udpegede hele 28 nøglepersoner fra det digitale Danmark til et nyt såkaldt digitaliseringspartnerskab.
Partnerskabet skal levere anbefalinger til, hvordan Danmark og danske virksomheder kan udnytte digitaliseringen.
Anbefalingerne vil blive fulgt op af en ny og samlet digitaliseringsstrategi fra regeringen.
Emnerne for partnerskabet er mange: Fra den digitale offentlige sektor over fremtidens digitale erhverv og arbejdspladser til det temmelig brede emne: Danmark i fremtiden.
Kort sagt: Der er nogen, der er med til at sætte hjørneflagene for de næste års digitale spillebane. Og så er der nogen, der bare må spille på banen.
Vil du gerne være i den første gruppe, så læs endelig videre.
Så har du måske en chance for at styrke dine indflydelse og blive sådan én, som regeringen gerne vil invitere til parmiddag for at kigge dig i øjnene og høre om dine digitale drømme.
Du skal tænke ud over eget produkt
I den digitale branche findes der en særlig type virksomhedsleder, der egentlig ikke har så mange politiske ønsker.
Jeg har flere gange hørt sætninger af denne kaliber: “Politikerne skulle bare lade virksomhederne være i fred og ikke komme med bøvlede regler hele tiden.”
Fair nok.
Men så kommer der lige en eftertanke:
“Jo, for resten var der måske lige én ting, politikerne burde gøre: De burde gøre det lovpligtigt at installere mit produkt i alle bygninger eller offentlige it-systemer. Det vil være rigtig godt.”
Lad det bare være sagt med det samme: Din virksomhed laver sikkert noget rigtig fedt.
Men hvis dine ideer til politiske ønsker er så snævert fokuseret på dit eget produkt, så er der ikke ret mange, der vil tage dig seriøst. For politikerne er ikke sat i verden for at hjælpe dig.
Så kom op i helikopteren: Hvad vil kunne hjælpe ikke bare dig, men også dine konkurrenter, branchen, erhvervslivet: ja, hele Danmark. Hvordan kan robotter hjælpe i kampen mod nedslidning?
Hvordan kan 5G være med til at gøre Danmark grønnere? Hvordan kan AI bekæmpe svindel med corona-hjælpepakker?
Hvordan kan du bruge teknologien til at skabe mere tid til sygeplejerskerne og bedre læring i folkeskolen? Hvis du kan svare troværdigt på dét, har du en chance for at få reel indflydelse.
Og så er det jo helt OK, hvis dine råd også kan øge efterspørgslen efter din virksomheds løsninger.
Du skal melde dig ind i en erhvervsorganisation
Strategiske samarbejder og netværk er uomgængeligt, hvis du skal have indflydelse. Her er erhvervsorganisationerne et godt sted at starte.
Her får du både adgang til beslutningstagere og netværk med andre virksomheder, der også vil andet og mere end blot at fokusere på den umiddelbare bundlinje.
Inden regeringen nedsatte sit digitaliseringspartnerskab havde de store erhvervsorganisationer DI og Dansk Erhverv nemlig også nedsat hvert deres digitale råd, der skulle komme med anbefalinger til regeringen. Først DI’s CEO Commitment og dernæst Dansk Erhvervs Tigerråd.
Regeringen har tydeligvis kigget de store organisationer over skulderen, da man skulle finde ud af, hvem der skulle inviteres til digitaliseringspartnerskabet.
Lektien er klar: hvis du er god nok til de store organisationer, er du god nok til regeringen.
Fremhæves skal Michael Holm fra Systematic, der på imponerende vis er med i alle tre fora og dermed har hele tre kanaler, hvor han kan spille sine politiske ønsker ind om fokus på digital eksport til smidige offentlige udbud.
Måske tænker du nu: “Jamen, det er jo altid bare de store virksomheder og de samme digitaliseringens Tordenskjolds soldater, der er med, så hvad skal jeg stille op, hvis jeg er en mindre virksomhed? Så får jeg da aldrig lov til at komme med om bordet.”
I regeringens digitaliseringspartnerskab er der som sagt mange velkendte navne fra store etablerede virksomheder som KMD, Microsoft, Netcompany osv.
Men også mindre kendte navne som RuleBreaker Ventures og LegalMonster er med i flokken. Hvordan er de så kommet med i det eksklusive selskab?
Her skal svaret nok findes i den nystartede brancheforening for Tech-startups, der også er inviteret med i partnerskabet.
De danske tech start-ups har med sin egen organisation slået på tromme for bedre rammer for digitale start-ups i Danmark, og de har fået lydhørhed.
De start-ups, der engagerer sig i dét arbejde, har en større chance for at få en plads ved bordet, end dem, der blot har fokus på næste kunde og næste kapitalrejsningsrunde.
Du skal acceptere, at politik går langsomt
For den dygtige erhvervsmand M/K kan det være svært at acceptere, at politik oftest går virkelig langsomt.
I en virksomhed er du måske vant til at kunne træffe hurtige beslutninger, der kan implementeres i morgen.
Sådan er det ikke i politik, hvor en god ide oftest skal modnes som en parmesan-ost. 24 måneder er godt. 36 måneder er bedre.
Så hvis du går efter at få indflydelse i dag, skal du ikke regne med at lovforslagene og regeringsudspillene går din vej i morgen. Det må du ikke lade dig slå ud af.
Men selv om politiske arbejde kan føles langsommeligt og som små skridt, så er det skridt i den rigtige retningen.
Én af grundene til, at Danmark gang på gang kåres til et af verdens bedste digitale lande er den stædige insisteren på hele tiden at udstikke nye pejlemærker for vores digitale udvikling.
Disruptionrådet, Vækstteamet for IKT og Digital Vækst, Højhastighedskomiteen og hvad de tidligere regerings-fora nu har heddet, har alle skubbet i en retning og ført til nye digitale beslutninger og investeringer.
Så det er bare om at komme i gang, hvis du vil være noget ved den digitaliseringspolitiske musik.
Engagér dig, mén noget, der ikke direkte påvirker din bundlinje og forbered dig på, at alle dine gode ideer ikke realiseres i morgen.
Så er du klar til at blive et digitalt orakel.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.