Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Verden er både blevet mindre og større gennem de senere år. Større, fordi man kan åbne en webshop og dermed åbne for mange lande og have åbent 24/7/365.
Og omvendt mindre på grund af corona og de mange restriktioner med rejser, så ingen ved, hvordan det ser ud på den anden side.
Det efterlader mange virksomheder i en situation, hvor forecast-modellen skal revurderes, forfines eller justeres med andre parametre.
Indrømmet – forecast er svær, men lad os kigge på de forhold, der er afgørende for et mere nuanceret syn på forecast for din virksomhed.
Vi begynder med de interne forhold:
Skalerbar produktion
Vi har set med corona, hvor hurtigt det kan gå både i opadgående og nedadgående retning.
Hvor hurtigt kan du skalere din produktion op med for eksempel 30 procent?
Lav scenarier, der kan påvirke din produktionskapacitet (maskiner, ressourcer, teknologi, medarbejdere).
Kan der anvendes underleverandører, der kan hjælpe i en kortere/længere periode, og er det rentabelt eller skal vi sige nej til en ordre?
Kritiske komponenter
I krisetider kommer der også stor efterspørgsel efter komponenter og teknologier.
Hvor sårbar er din virksomhed over for eksempelvis elektronik-komponenter, som vi ser pt. er svære at skaffe samt at priserne stiger?
Pludselig kan du risikere din indtjening er væk eller kraftig beskåret.
Omstillingsparathed med din organisation
Hvor hurtigt kan dine medarbejdere kapere ændringer og kan man hurtigt omskole medarbejdere til eksempelvis produktioner, lager, shipping?
Forandringsledelse er en svær ting, så derfor er det vigtigt, at vi har styr på, hvad det betyder at forandre og eventuelt forandre hurtigt – da nogle medarbejdere måske vil flygte eller gå i baglås.
Hvad med eksterne forhold
Corona er vi trætte af - men vi har alle lært, at et samfund kan lægges ned på meget kort tid med pandemier kontra en finanskrise, der typisk bygger sig op over nogle år.
Forhold jer til hvor meget I vil vægte risikoen for en ny pandemi eller anden krise, der kan ”lamme tingene i en periode."
Konsekvensen af corona ser man også nu på luftfragt, hvor priserne stiger voldsomt, og du kan stå med en konkurrencedygtig vare, der ikke kan sælge på grund af den høje fragt, hvis du skal flyve dine varer til kunderne.
Og et skib, der sætter sig på tværs i Suez-kanalen, viser også, at tingene er sårbare, og du kan risikere at skuffe dine kunder, selv om du ikke kan gøre noget.
Så eksterne forhold kan du ikke styre – men gennem de seneste 18 måneder har vi set, hvor voldsomt hurtigt tingene kan gå, og det bør man forholde sig til.
Ligeledes hvor meget vil man i sin forecast-model vil polstre sig med sikkerhedslager og råvarer. Så forecast-modellen er en bouillon-terning.
En opskrift er at blande tingene
Brug dine historiske data på at finde de varer, hvor salget er steget ved fremgang og dem, der har bevæget sig ved nedgang i det generelle salg.
Bland den med at udarbejde en række scenarier, så din ledelse er klar over, om din produktion hurtigt kan omstilles til en langt større efterspørsel.
Og tilsæt så eksterne forhold, og hvor skarpt de skal vægtes.
Forecast er svært, og der findes ikke det præcise svar - men med en kvalificeret bouillon-terning kan du måske opnå et forspring til konkurrenterne.
Det nytter i hvert fald ikke, at man ikke foreholder sig til det.
Gode råd til at komme i gang med en ny forecast-model:
- Hvor skalerbar er din produktion på både den korte bane og lange bane?
- Hvad sker der for dine nøglemedarbejdere når der kommer forandringer indover?
- Tag forecast seriøst, så du er klar til at levere på kort tid ved stor efterspørgsel.
- Forhold dig til eksterne forhold og lav dine egen vurderinger af, hvor meget de har indflydelse på dit salg.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.