Artikel top billede

(Foto: Mitchell Luo)

Efter påstande om forsøg på at ødelægge konkurrencen: Så meget bruger tech-giganterne på at påvirke beslutningstagere

Google, Amazon og Apple har - ikke overraskende brugt millioner af kroner på lobbyvirksomhed gennem 2020. Se her hvor meget giganterne bruger på at påvirke beslutningstagere.

Tech-mastodonterne Google og Amazon brugte millioner af kroner på lobbyvirksomhed i første kvartal 2021.

Tech-giganterne møder øget kontrol fra både demokrater og republikanere efter påstået "konkurrencebegrænsende praksis".

Det skriver Bloomberg.

Google brugte i alt 2,7 millioner dollar - over 16 millioner kroner - på føderal lobbyvirksomhed i de tre første måneder af 2021, ifølge oplysninger indgivet til Kongressen.

Det er en stigning på 49 procent fra samme periode året før.

Googles lobbyvirksomhed har fokuseret på en række problemer, lige fra patenter og ophavsret til privatlivets fred og forbrugerbeskyttelse.

Det amerikanske justitsministerie samt en gruppe stater har sagsøgt Google for påstået misbrug af dets dominans i internetsøgning. En separat statssag anført af Texas beskylder envidere Google for at modarbejde konkurrencen på markedet for digital reklame.

De øgede lobbyudgifter kommer midt i en bredere topartsopgørelse på gigantiske teknologiplatforme. Lovgivere fra begge parter har opfordret til omfattende reformer for sektoren.

”Kapitalisme handler om konkurrence,” udtaler senatorer Amy Klobuchar fra Minnesota under en hørelse onsdag af Google og Apple appbutikker.

”Det handler om nye produkter. Det handler om nye konkurrenter, der dukker op. Denne situation ser ikke ud til, at det sker, når du har to virksomheder, der hver især dominerer i forskellige områder."

Amazon slog budgetrekord for lobbyisme

Amazon øgede sit lobbyudgifter med 11 procent i første kvartal 2021. Dermed kom de op på 4,8 millioner dollar - altså over 29 millioner kroner. Det var en ny personlig rekort for virksomheden.

Handelsgiganten fortæller, at det drev lobbyvirkskomhed over en bred vifte af emner, fra logistik til cloud-computing samt et kommunikationssatellitprogram, der afspejler dets vidtstrakte forretningsinteresser.

I årevis havde Amazon kun lidt fokus på lobbyvirksomhed i forbindelse med spørgsmål om skatter og internetafgifter. Det ændrede sig, da Amazon voksede til en af ​​verdens største virksomheder og fik tidligere Obama-pressesekretær Jay Carney til at lede sin offentlige politik- og kommunikationsenhed.

”Vores Washington, DC-team er fokuseret på at sikre, at vi går ind for spørgsmål, der er vigtige for beslutningstagere, vores medarbejdere og vores kunder,” udtaler talsperson for Amazon Maxine Tagay.

Andre skærer på udgifterne

Modsat Google og Amazon har andre store virksomheder som Facebook og Apple skåret ned på lobbyudgifterne i de første tre måneder i 2021.

Facebook brugte også knap 4,8 millioner dollar på sin indflydelsesoperation i Washington - et fald på næsten 9 procent fra første kvartal i 2020.

Apple brugte omkring 1,5 millioner dollar, hvilket er mere end 32 procent lavere end året før.

Facebook, har nægtet at kommentere tilbagegangen.

Federal Trade Commission og en lang række af statsadvokater anklagede sidste år Facebook for misbrug af dets online dominans i en sag, der søger at afvikle sine opkøb af Instagram og WhatsApp.

Sagerne repræsenterer det største lovgivningsangreb mod Facebook i virksomhedens historie.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere