Tech-mastodonterne Google og Amazon brugte millioner af kroner på lobbyvirksomhed i første kvartal 2021.
Tech-giganterne møder øget kontrol fra både demokrater og republikanere efter påstået "konkurrencebegrænsende praksis".
Det skriver Bloomberg.
Google brugte i alt 2,7 millioner dollar - over 16 millioner kroner - på føderal lobbyvirksomhed i de tre første måneder af 2021, ifølge oplysninger indgivet til Kongressen.
Det er en stigning på 49 procent fra samme periode året før.
Googles lobbyvirksomhed har fokuseret på en række problemer, lige fra patenter og ophavsret til privatlivets fred og forbrugerbeskyttelse.
Det amerikanske justitsministerie samt en gruppe stater har sagsøgt Google for påstået misbrug af dets dominans i internetsøgning. En separat statssag anført af Texas beskylder envidere Google for at modarbejde konkurrencen på markedet for digital reklame.
De øgede lobbyudgifter kommer midt i en bredere topartsopgørelse på gigantiske teknologiplatforme. Lovgivere fra begge parter har opfordret til omfattende reformer for sektoren.
”Kapitalisme handler om konkurrence,” udtaler senatorer Amy Klobuchar fra Minnesota under en hørelse onsdag af Google og Apple appbutikker.
”Det handler om nye produkter. Det handler om nye konkurrenter, der dukker op. Denne situation ser ikke ud til, at det sker, når du har to virksomheder, der hver især dominerer i forskellige områder."
Amazon slog budgetrekord for lobbyisme
Amazon øgede sit lobbyudgifter med 11 procent i første kvartal 2021. Dermed kom de op på 4,8 millioner dollar - altså over 29 millioner kroner. Det var en ny personlig rekort for virksomheden.
Handelsgiganten fortæller, at det drev lobbyvirkskomhed over en bred vifte af emner, fra logistik til cloud-computing samt et kommunikationssatellitprogram, der afspejler dets vidtstrakte forretningsinteresser.
I årevis havde Amazon kun lidt fokus på lobbyvirksomhed i forbindelse med spørgsmål om skatter og internetafgifter. Det ændrede sig, da Amazon voksede til en af verdens største virksomheder og fik tidligere Obama-pressesekretær Jay Carney til at lede sin offentlige politik- og kommunikationsenhed.
”Vores Washington, DC-team er fokuseret på at sikre, at vi går ind for spørgsmål, der er vigtige for beslutningstagere, vores medarbejdere og vores kunder,” udtaler talsperson for Amazon Maxine Tagay.
Andre skærer på udgifterne
Modsat Google og Amazon har andre store virksomheder som Facebook og Apple skåret ned på lobbyudgifterne i de første tre måneder i 2021.
Facebook brugte også knap 4,8 millioner dollar på sin indflydelsesoperation i Washington - et fald på næsten 9 procent fra første kvartal i 2020.
Apple brugte omkring 1,5 millioner dollar, hvilket er mere end 32 procent lavere end året før.
Facebook, har nægtet at kommentere tilbagegangen.
Federal Trade Commission og en lang række af statsadvokater anklagede sidste år Facebook for misbrug af dets online dominans i en sag, der søger at afvikle sine opkøb af Instagram og WhatsApp.
Sagerne repræsenterer det største lovgivningsangreb mod Facebook i virksomhedens historie.