Tiden med Covid-19 har på flere måder været et gennembrud for mange virksomheder, der har opdaget, at der er fordele forbundet med at lade medarbejderne arbejde hjemmefra.
Mange steder køres kanonerne nu i stilling til en fremtid med mere fleksible arbejdsformer, hvor medarbejderne selv kan sammensætte deres arbejdsprogrammer i en kombination mellem at være på kontoret og sidde derhjemme.
Et af disse selskaber er Salesforce, der nu er ved at gøre klar til en hverdag på den anden side corona.
Salesforce har for længst genåbnet sine kontorer i Asien og Stillehavsområdet – herunder Australien. Erfaringerne herfra kommer til at indgå i planlægningen også andre steder i verden.
Observationerne herfra er blandt andet, at medarbejderene ikke møder på kontoret for at sidde ved deres skriveborde, men for at mødes med andre.
Salesforce tolker det i retning af, at kontoret fremover ’hovedsageligt kommer til at fungere som sted for samarbejde og social kontakt til kolleger.’
”Siden Salesforces kontor i Sydney blev åbnet i august 2020, har der været en belægning på hele 64 procent af faciliteterne til samarbejde såsom loungeområder og mødelokaler, mens kun 24 procent af skrivebordspladsen har været i brug,” lyder det fra selskabet.
En anden observation er, at medarbejderne ikke er særligt interesserede i at møde på kontoret i begyndelsen af ugen.
Mandag og tirsdag har der således været god plads på kontorerne, efter der er blevet åbnet for, at medarbejderne selv kan bestemme, hvornår de vil sidde hjemme og hvornår de vil på kontoret.
Således meddeler Salesforce, at hver anden plads på kontoret har været ledig mandag og tirsdag.
Til gengæld strømmer det typisk ind med folk onsdag og torsdag. Her er otte ud af 10 pladser ved skrivebordene typisk bemandet. Især torsdag er en populær dag, når det handler om at skifte nattøjet ud med skjorte og mørke bukser og forlade hjemmets trygge rammer til fordel for kontoret.
Salesforce meddeler i øvrigt, at selskabet kan måle sig til en produktivitetsforbedring på 16 procent som en direkte konsekvens af de mere fleksible forhold.
Især de helt unge medarbejdere – der hører til i den såkaldte Generation Z – savner at komme tilbage til kontoret, lyder det fra Salesforce.
”Samarbejde og et fysisk sted at mødes er savnet; særligt blandt de helt unge i den såkaldte Generation Z, der ønsker at arbejde kontoret dobbelt så ofte som de såkaldte babyboomere og Generation Y”, lyder det fra selskabets danske landechef, Jacques Soelberg.
Læs også:
Salesforce brager igennem corona-krisen - med Norden i front