De franske konkurrencemyndigheder er på vej med en foreløbig afgørelse, der kan få konsekvenser for Apples planer om at gøre det svære at indhente data om iPhone-brugere.
Det skriver det amerikanske medie Bloomberg.
Ændringerne forventes at blive impementeret med en kommende opdatering af Apples iPhone-styrestemet, iOS 14, og de kan blandt andet få store konsekvenser for Facebook og andre virksomheder, der afhængige af at købe eller sælge annonceringer.
Med opdateringen til iOS 14 vil Apple kræve, at brugerne skal give deres eksplicitte tilsagn til, at Facebook og andre apps kan få til lov at tracke brugerne.
Det betyder, at det bliver sværere at sælge ekstremt målrettede annoncer, hvilket er en særdeles lukrativ forretning for Facebook.
Ingen bøder i denne omgang
Ifølge Bloomberg har de franske konkurrencemyndigheder ikke færdiggjort sin undersøgelse, og der vil ikke blive udstedt en bøde.
I midlertidig vurderer Bloomberg, at det er sandsynligt, at konkurrencemyndighederne vil tvinge Apple til at sætte sine planer på pause eller kræve at Apple indgår i forhandlingerne med annonce-branchen.