Google vil stoppe for salget af annoncer, der baserer sig på at følge brugernes færden på tværs af hjemmesider på internettet.
Det skriver Wall Street Journal.
Selskabet vil udfase brugen af tredjeparts-cookies næste år.
Herefter vil Google stoppe med at gøre brug af sporingsteknologi, der kan identificere brugerne, når de klikker sig rundt mellem internettets hav af hjemmesider, lyder det.
Planerne sker som led i Googles vision om en 'privacy sandbox', designet til at kunne målrette annoncer baseret på interesser uden at krænke brugernes privatliv.
"Hvis digital reklame ikke udvikler sig for at imødegå de stigende bekymringer, folk har over deres privatliv, og hvordan deres personlige identitet bruges, risikerer vi fremtiden for det gratis og åbne internet," skriver Googles produktchef David Temkin i en blog.
Googles initiativ med 'privacy sandbox' skal i stedet analysere brugernes 'internet-vaner' og give annoncører mulighed for at målrette reklamer til aggregerede grupper med lignende interesser snarere end individuelle.
Det er planen, at Google vil begynde en åben test af køb af sådanne annoncer i andet kvartal af 2021.
Læs også: It-virksomheder forsøger at standse nyt Google-værktøj: Nu går myndighederne ind i sagen