Det er kun hver 12. danske virksomheder, der gør brug af digitale handelsplatforme som eksempelvis Amazon, og det skuffer brancheorganisationen Dansk Industri.
”Det er skuffende få virksomheder, der eksporter via nettet. Især her under coronakrisen, hvor eksporten er hårdt ramt, er e-eksport en rigtig god mulighed,” siger branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst, ifølge en pressemeddelelse.
Læs også: Amazon på vej til Norden: Her er syv gode råd til danske virksomheder, der vil sælge via Amazon
Skuffende placering
En ny undersøgelse viser, at kendskabet til online markedspladser er stigende, og ifølge Dansk Industri har 79 procent af de danske virksomheder kendskab til markedspladserne.
Men alligevel er det kun 12 procent af virksomhederne, der anvender platformene. Det er en stigning på kun to procent-point siden 2018.
Samtidig indtager Danmark ifølge brancheorganisationen blot en 24. plads ud af 28 mulige, når det gælder muligheden for at eksportere via såkaldt e-eksport.
Kan nå flere kunder med e-eksport
E-eksport betyder ifølge Dansk Industri, at virksomheder sælger deres varer digitalt til udlandet via egen webshop eller en digital markedsplads.
”Danmark er i høj grad et eksportland, og online markedspladser kan være en relevant vej ind på nye eksportmarkeder eller en måde at nå ud til flere kunder på eksisterende eksportmarkeder for danske virksomheder,” siger Sidsel Dyrholm Holst ifølge pressemeddelelsen.
Ifølge Sidsel Dyrholm Holst er det oplagt for virksomhederne at gribe muligheden for at sælge til udlandske kunder via nettet under coronakrisen, hvor restriktioner har fået nethandlen til at eksplodere i store dele af verden.