Tusindvis af kunder hos fiberselskabet Eniig i Midt- og Nordjylland kan miste deres internetadgang mandag morgen.
Det advarer fiberselskabet Norlys om i en pressemeddelelse.
Norlys er resultatet af en fusionen mellem energiselskaberne Eniig og SE, men da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen godkendte fusionen blev det samtidig besluttet, at Eniig-kunderne ikke skulle tvangsflyttes til det nye selskab.
I stedet skulle deres eksisterende aftaler opsiges således, at kunderne frit kunne vælge en ny udbyder.
Ifølge Norlys er der dog en risiko for, at op mod 15.000 kunder kan stå uden internet, når deres nuværende aftaler udløbet om fem dage.
”Så vidt vi kan se i Norlys Digital, ser det lige nu ud til, at der står 10-15.000 Eniig-kunder, som mister forbindelse natten til den 1. februar. Det er en ganske alvorlig situation – ikke mindst i denne tid, hvor mange arbejder hjemmefra og har børn i hjemmeskole. Det er de færreste, som kan få hverdagen til at hænge sammen uden internet,” siger Sune Nabe Frederiksen, administrerende direktør i Norlys Digital i en pressemeddelelse.
Indkalder 150 ansatte
Det er Norlys forventning, at en række kunder først vil opdage, at deres aftale er udløbet, når de pludselig mister deres internetadgang.
Derfor har selskabet indkaldt 150 ekstra medarbejdere, der skal sidde klar til at håndtere et øget antal kundehenvendelser.
”Vi har hyret 150 ekstra mand ind i denne tid, og er derudover i gang med at uddanne medarbejdere fra hele Norlys til at kunne hjælpe de kunder, der står uden forbindelse. Det bliver en fælles opgave, men uanset hvordan vi vender og drejer det, så vil vi aldrig kunne hjælpe 15.000 kunder den samme morgen. Derfor er det afgørende for os, at flere får valgt,” siger Sune Nabe Frederiksen.
Udsender mails og sms-beskeder
Norlys understreger dog samtidig, at selvom der kun er fem dage til deadline, så kan man fortsat nå at indgå en ny aftale.
Derfor udsender selskabet i øjeblikket mails og sms-beskeder til kunderne, hvor de bliver informeret om, at deres aftale er opsagt.
”Jeg kan kun opfordre alle til at få truffet et valg i dag. Alt efter, hvilken udbyder man vælger, kan der være behandlingstid før internet- og tv-abonnementet aktiveres, og skal man have en tv-boks eller ny router tilsendt, tager det også nogle dage. Desværre kan vi se, at påmindelserne ikke har den store effekt på trods af den skarpe deadline,” siger Sune Nabe Frederiksen ifølge pressemeddelelsen.
Norlyder oplyser samtidig, at selskabet har besluttet ikke at lukke for adgangen til fastnetkunderne, der ofte tilhører den ældre generation, som ikke kan undvære telefon-adgang.
Selskabet oplyser, at det derfor ikke vil lukke for adgangen til fastnetforbindelsernem før at selskabet har været i kontakt med kunderne.
Læs også:Norlys opsiger samarbejde med Waao: Forlader Waoo i 2021