Selvom betalingstjenesten MobilePay oplevede et dyk i begyndelsen af året, endte 2020 med at blive endnu et rekordår for tjenesten, som inden årets udgang kan bogføre transaktioner for 123 milliarder kroner.
Dermed fik danskerne ekspederet over 20 procent flere kroner igennem tjenesten end i 2019. Det er til trods, for at større udenlandske aktører som Apple Pay samt Visa og Mastercard også har godt fat i det danske marked, blandt andet med pengegaver mellem brugere som trækplaster.
”Konkurrencen fra de internationale løsninger er hård, men vi fortsætter den kraftige vækst, fordi danskerne bruger MobilePay mere, også til faste betalinger og regninger. I år er mange brugere desuden begyndt at anvende vores nye løsning, Pengegaver. Vi har også lige lanceret et spændende og ambitiøst digitalt gaveunivers sammen med GoGift,” fortæller MobilePay direktør Claus Bunkenborg i en meddelelse.
Efteråret vendte kedelig forårstendens
Mængden af transaktioner over MobilePays apps og tjenester blev ellers stærkt pressede i løbet af foråret, lyder det fra selskabet.
Denne trend blev dog kortvarig og blev efterfulgt af et boom i nethandel via MobilePay. Her blev det til 80 procents vækst set over året, som endte med web-handel for 24 milliarder kroner via tjenesten.
En lignende tendens er at spore på de handlendes side, hvor erhvervsbetalingerne igennem året er øget med 55 procent, svarende til transaktioner for i alt 43 milliarder kroner.
2020 endte med en stejl opadgående formkurve, da selskabet i både november og december kunne mønstre rekordomsætninger.
Flere i folden
Væksten afspejler sig også i antallet af brugere. Igennem 2020 er 20.000 butikker stødt til platformen, som dermed runder 165.000 erhvervsdrivende.
I dag benyttes MobilePay af sammenlagt 4,2 millioner brugere i Danmark.
I MobilPays andet store marked, Finland, er antallet af registrerede brugere vokset til 1,6 millioner.