Facebook og Google vil hjælpe hinanden og samarbejde, hvis det nogensinde skulle ske, at myndighederne begynder at granske deres aftaler om prissætning og lignende inden for online-annoncering.
Sådan lyder det er i en aftale mellem de to selskaber, der hver især er gigantiske på netop markedet for online-annoncering.
Samarbejdet er beskrevet i sagsdokumenterne bag en stor retssag, som 10 amerikanske delstater i sidste uge anlagde mod Google med beskyldning om, at de selskaber samarbejder ulovligt om markedet.
Wall Street Journal skriver, at sagens kerne er en hemmelig aftale, som de to selskaber angiveligt indgik med hinanden i september 2018.
Her skulle Facebook angiveligt være gået med til ikke at konkurrere med Googles værktøjer og løsninger til online-annoncering. Til gengæld skulle Facebook have fået særlige vilkår, når selskabet anvendte Googles annonce-løsning.
Ifølge avisen anvender parterne Star Wars-terminologi i aftalen, der eksempelvis bliver kaldt for ‘Jedi Blue.’
Ifølge avisen har Google og Facebook hele tiden været opmærksom på, at aftalen kunne udløse efterforsknings-initiativer fra de amerikanske konkurrence-myndigheder.
Derfor fastslår de i aftalen, at de vil ‘samarbejde og assistere hinanden i modtræk til enhver konkurrencesag.’
De vil ligeledes “straks og fyldestgørende informere den anden part om enhver kommunikation fra myndighederne med relation til aftalen,” som det hedder.
Du kan læse mere hos Wall Street Journal her.