Apple lancerer en ny privacy-label for alle apps i App Store, der skal give brugerne et overblik over, hvordan en pågældende app indsamler og bruger data.
Dermed kræver Apple i samme ombæring, at alle app-udviklere leverer nye informationer om privacy, når en app opdateres eller udbydes i en ny version.
Det skriver Axios.
'Nutrition label' vil fremgå under hver apps produktbeskrivelser. Det skal give et hurtigt overblik over, hvordan data bruges, inden man henter en ny app ned på sin telefon.
Funktionen har ifølge Axios fået nogle udviklere til at blive bekymret over, at oversigten er for bred og muligvis vil lede brugerne til at tro, at der bliver indsamlet mere data, end det rent faktisk er tilfældet.
Fra WhatsApp lyder det blandt andet, at "mens WhatsApp ikke kan se folks meddelelser eller præcis placering, er vi tvunget til at bruge de samme brede etiketter som apps, der gør."
Læs også: Vinterens bedste smartphones: Her er Computerworlds favoritter
Apple har tidligere meldt ud, at det fra januar vil være obligatorisk for app-udviklere at levere information om præcist, hvilke typer af data de indsamlet om brugerne.
Fremover vil man ifølge Apple for enhver app på App Store være inkluderet tre privacy-kategorier i produktbeskrivelserne.
Henholdsvis 'data brugt til at spore dig', 'data knyttet til dig' og 'data, der ikke er knyttet til dig'.
Sporingsdata henviser ifølge Apple til bruger- eller enhedsdata indsamlet fra en app med data fra andre virksomheder, apps eller hjemmesider med henblik på målrettet reklame eller reklamestatistik.
Det kan også henvise til deling af data med såkaldte data brokers.