Aurora Financial, Falck Assistance, Leadsense og 3C Retail betaler skal betale bøder for at stå bag ulovlige mails og sms’er til forbrugere, skriver Forbrugerombudsmanden.
Alle virksomhederne har accepteret at betaler bøderne på omkring 10.000 kroner og for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod uanmodede elektroniske henvendelser, også kendt som spamforbuddet.
"Forbrugerne er som udgangspunkt skærmet mod elektronisk markedsføring. Derfor kræver det forudgående samtykke, hvis virksomhederne lovligt skal kunne sende markedsføringsmateriale elektronisk," lyder det fra Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen i en meddelelse.
Læs også: Dansk webshop politianmeldes for vildledende markedsføring: Fire hjemmesider er nu lukket for handel
Markedsføringen er sendt gennem såkaldte affiliate-netværk, der et bureau, der samarbejder med flere underleverandører om at sende markedsføring ud til forbrugerne.
Men de fire virksomheder kan ikke dække sig ind under det, pointerer Christina Toftegaard Nielsen.
"Det er virksomhedernes ansvar at sikre sig, at de forbrugere, de kontakter, har givet samtykke til at modtage markedsføring. Det ansvar kan virksomhederne ikke fralægge sig, selvom de betaler underleverandører for at stå for markedsføringen."
Det siger markedsføringsloven
Ifølge loven må virksomheder ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, som mail eller sms, med henblik på direkte markedsføring, med mindre modtageren har givet sit forudgående samtykke til det.
Et samtykke til at modtage elektronisk markedsføring skal være udtryk for en frivillig, informeret, specificeret og utvetydig viljestilkendegivelse, som det lyder.
Og selvom en virksomhed har overladt markedsføringen til underleverandør, kan virksomheder altså stadig gøres ansvarlig for overtrædelsen af markedsføringsloven.
Dette gælder selvom, parterne har aftalt, at underleverandøren er ansvarlig for overholdelse af markedsføringsloven.
Læs også: Til trods for store bøder: Teleselskaber fortsatte ulovligt telefonsalg