De to store telefonselskaber Telia og 3 er igen i forbrugerombudsmanden og politiets søgelys, efter det viser sig, at begge selskaber fortsat praktiserer ulovligt telefonsalg. En praksis som begge selskaber begge har fået bøder for.
Det skriver oplyser Forbrugersombudsmanden i en pressemeddelelse.
Både Telia og sit datterselskab CallMe, samt 3’s datterselskab Oister er meldt til politiet og får mere end fordoblet deres tidligere bøder til nu henholdsvis 575.000 og 475.000 kroner.
Begge selskaber har allerede tilkendegivet, at de vil betale bøderne. Bøderne gives for et brud på forbrugeraftalenlovens § 4, stk. 1, hvor samtykket til at blive ringet op af en sælger er ugyldigt.
”Vi har gennem længere tid haft fokus på ulovligt telefonsalg og kan nu se, at klagerne over flere af virksomhederne ebber ud. Desværre er der stadig nogle, som ikke overholder reglerne. Det er særligt groft, når der er tale om virksomheder, der tidligere er blevet politianmeldt og har fået bøde for ulovligt telefonsalg,” siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Hun har sammenlagt modtaget 49 klager for Telia-opkald, mens teleselskabet 3’s praksis har udløst 50 klager for Oister-opkald.
”Vi er meget opmærksomme på de problemstillinger, der relaterer sig til telesalg, og derfor er vi bestemt ikke stolte af, at vi får endnu en bøde. Vi arbejder aktivt på at sikre efterlevelse af reglerne og har i første kvartal af 2020 reduceret klageantallet med to tredjedele i forhold til samme periode sidste år,” siger Telia-pressechef Mads Houe til Finans.
Læs også: Fibia meldt til politiet for spam: Får bøde på knap en million kroner