Den hårde konkurrence på streamingmarkedet ser ud til at ramme Netflix i vores broderland Sverige.
Ifølge det svenske erhvervsmedie DI viser den seneste udgave af medieanalysen Mediavision, at Netflix i tredje kvartal af 2020 for første gang siden lanceringen i Sverige i 2012 har oplevet en tilbagegang i antallet abonnementer.
Ifølge den svenske medie-analyse havde 1,5 millioner svenskere et Netflix-abonnement i tredje kvartal, hvilket er 110.000 færre end i samme kvartal i 2019.
”Årets tredje kvartal viser en spændende udvikling på det svenske streamingmarked. For første gang har husholdninger nu abonnementer på flere end to tjenester samtidig, og derudover er der blevet noteret et abonnementstab for Netflix,” siger Marie Nilsson, der er direktør for Mediavision.
Regnskab skuffede
På globalt plan oplever Netflix også konsekvenserne af den stigende konkurrence.
Således faldt Netflix’ aktie med 6 procent i sidste uge efter, at selskabets kvartalsregnskab viste, at selskabet fik færre nye abonnementer end forventet.
Læs også: Netflix taber pusten efter corona-optur
Disney stormer frem
Tilbagegangen for Netflix kommer samtidig med, at konkurrencen på streamingmarkedet er steget i løbet af det seneste år.
Således har både Apple og ikke mindst Disney lanceret deres egne nye streamingtjenester.
Disneys tjeneste, Disney+, har vist sig at være særlig populær.
I august meddelte Disney, at tjenesten har 60,5 millioner abonnementer på verdensplan, mens Disney+ ifølge DI har hentet 450.000 betalende husholdninger i Sverige i løbet af de første tre uger på det svenske marked.