Artikel top billede

Bog: Sæt prisen rigtigt, tjen flere penge og bliv meget mere konkurrencedygtig

Mange virksomheder tager i alt for vidt omfang udgangspunkt i deres omkostninger, når de prisfastsætter. Det er en af de grundlæggende fejl, der gøres op med i Sæt prisen rigtigt - Den korteste vej til øget indtjening.

“Hvad koster det?” er et af de første spørgsmål, man bliver stillet, når man sælger en vare eller tjenesteydelse.

Det er både mere centralt – og langt sværere – at svare på, end man måske skulle tro.

Prisen er ikke blot med til at sætte tonen for det fremtidige samarbejde med en konkret kunde – eller måske endda afbryde det i sin spæde start, hvis man skyder alt for højt (eller alt for lavt!)

En gennemtænkt prisfastsætningsstrategi er samtidig afgørende for virksomhedens konkurrencedygtighed i almindelighed.

Det er blandt hovedpointerne i den netop udkomne bog Sæt prisen rigtigt - Den korteste vej til øget indtjening af Hermann Simon, Nicolai Broby Eckert og Søren Leth fra strategi- og marketingfirma Simon-Kucher & Partners, der har arbejdet med prisstrategier gennem mere end 30 år.

I bogen beskriver forfatterne, hvordan man finder en vares værdi og hvordan man prissætter på baggrund af denne viden – i stedet for at tage udgangspunkt i virksomhedens omkostninger.

De giver også bud på, hvorfor kunderne nogle gange bliver forargede over en pris, mens de andre gange dårligt nok bemærker den.

Ifølge forfatterne vil virksomheder, der forstår værdien af at prissætte optimalt, og som formår at udnytte prisers underliggende dynamik, være i stand til at forvandle denne viden til en slagkraftig konkurrencefordel og dermed opnå et markant højere overskud.

Men lad os overlade ordet til forfatterne selv, der i indledningen opsummerer således:

”For sælgeren består udfordringen i at identificere, hvordan kunden værdisætter en vare, og derefter at prissætte derefter. Kunden vender kun tilbage, hvis en handel opleves som retfærdig. Kundetilfredshed er den eneste vej til langsigtet lønsomhed. Den mindst loyale kunde er som regel også den mest prisfølsomme.”

Som selvstændig er det en konstatering, man kan nikke genkendende til, og alene derfor kan bogen måske være værd at give en chance.

Titel: Sæt prisen rigtigt - Den korteste vej til øget indtjening. Forfattere: Hermann Simon, Nicolai Broby Eckert og Søren Leth.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere