EU bør ikke have tillid til, at borgernes data er sikre i Storbritannien efter Brexit.
Det skriver den irske privatlivsforkæmper Johnny Ryan, der repræsenterer den irske NGO Irish Council for Civil Liberties, i et brev til EU-kommissionen ifølge Bloomberg.
Storbritannien mangler ifølge Ryan et effektivt organ, der er i stand til at værne om borgernes krav på privatlivsbeskyttelse samtidig med at det holder øje med at love og regler om privatlivsbeskyttelse bliver overholdt.
Skal indgå dataudekslingsaftale
I forbindelse med Brexit skal der indgåes en dataudvekslingsaftale, der sikrer, at data fortsat frit kan flyde med Storbritannien og EU.
Hvis den aftale ikke indgåes vil det i realiteten betyde, at Storbritanniens digitale forbindelse til EU's indre marked bliver kappet.
En sådan aftale kræver dog, at EU-Kommissionen vurderer, at databeskyttelsen i Storbritannien har det samme høje niveau som i EU.
Ifølge Bloomberg ventes det, at EU-Kommissionen kommer med sin vurdering inden udgangen af 2020.
Storbritannien er ifølge Bloomberg af den opfattelse, at landets datatilsyn, ICO, er i stand til at leve op til EU's krav om et effektiv og uafhængigt tilsyn
Læs også: EU-domstol sætter stopper for medlemslandes høst af mobildata
Kæmper mod it-giganters forretningsmodel
Johnny Ryan, der har forfattet brevet til EU-Kommissionen, er tidligere public affairs-chef for selskabet Brave Software, der har udviklet en browser med indbygget adblocker.
Gennem de seneste år har han gjort sig internationalt bemærket med sine forsøg på at overbevise politikerne i EU om, at dele af de store it-giganternes annoncebaserede forretningsmodeller bryder med EU-loven.
I 2018 stod han bag en klage til det britiske datatilsyn, ICO. Her argumenterede han for at søgemaskiner og datamæglere indsamlede og behandlere store mængder af persondata til brug for annonceformål. Noget som han definerede, som historiens største databrud.
Modstander af real-time-bidding
Han har blandt andet klage over den praksis, der kaldes for “real-time bidding”, hvor online-annoncer bliver købt og solgt på automatiserede auktioner, der finder sted i det tidsrum, som det tager for en hjemmeside at loade.
Det irske datatilsyn valgte ifølge Bloomberg kort tid, til dels på baggrund af klage fra Johnny Ryan, at åbne en undersøgelse af Googles databehandling, og det britiske ICO udgav efterfølgende en rapport, hvor det slog fast, at annonceindustrien undervurderer den risiko, der er forbundet med “real time bidding”.
Derudover klagede Johnny Ryan sammen med Brave Software i april til EU over, at medlemslandene ikke overholder GDPR og ikke tilfører tilstrækkelig med ressourcer til deres datatilsyn.
Læs også: Irland forbereder første GDPR-undersøgelse af Google om brug af adfærdsreklamer