Der er flere brancher, hvor det siges, at man møder folk på en af de værste dage af deres liv.
Men for den globale - og danske - virksomhed Viking Life-Saving Equipment er det helt sikkert sandt.
For Esbjerg-baserede Viking Life-Saving Equipment har i mere end 60 år leveret redningsudstyr som redningsflåder, redningsbåde, evakueringssystemer, branddragter, redningsveste og overlevelsesdragter – for bare at nævne nogle af løsningerne.
Vikings kunder er både fragt- og krydstogtsskibe, offshore-industrien samt helt almindelige fiskere og fritidssejlere – over hele verden. Og så er Viking en ægte global med over 3.000 ansatte, otte forskellige fabrikker og 82 servicestationer i 40 lande over hele verden.
Samtidig har Viking de seneste år også været på en digital rejse, hvor Viking leverer en stadig større del af selskabets produkt som en tjeneste.
Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr.
Når it går fra backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Intet af det kunne ifølge Henrik Balslev, der senior digital director hos Viking, lade sig gøre uden et solidt digitalt fundament, som på få år har bevæget sig fra at være backend til at være forretningen i takt med, at kunderne efterspørger effektiv og dokumenterbar service.
Hør hvordan Viking og Henrik Balslev har løftet den opgave i den seneste udgave af The Digital Edge hvor Henrik er gæst.
Værter på episoden er Lars Jacobsen, chefredaktør på Computerworld og Jesper Schleimann, der er Chief Innovation Officer, for Nordeuropa hos SAP.
Husk du kan abonnere på The Digital Edge på iTunes (link) eller RSS (link)
Husk: Vi hører meget gerne, hvad du syntes om den konkrete episode. Så tøv ikke med at sende en mail til lja@cw.dk med din feedback.