De seneste årtier har Hollywood lagt sig i selen for at blive gode venner med Riget i Midten. For man skulle da være et skarn, hvis man ikke gjorde sine hoser grønne hos 1,4 milliarder potentielle kinesiske biografgængere.
Det er blandt årsagerne til, at filmselskaberne hænger kedsommelige moralske forbehold i garderoben og renser produktionerne for emner såsom Tibet, Falun Gong og spekulationer om, hvor fornøjede visse etniske mindretal mon er for at sidde indespærret i lejre.
Men det er ikke gjort med dét.
For selv med de mest servile hensigter kan Hollywood komme galt afsted. Det er Disneys storslåede genindspilning af sagnhistorien om den kinesiske krigerheltinde Mulan et godt eksempel på.
Den floppede nærmest på det kinesiske marked, som den ellers var skræddersyet til.
Først kom hovedrolleindehaveren for skade at sige noget uheldigt om Hong Kong. Dernæst var der angiveligt så mange unøjagtigheder i den overvejende vestlige produktion, at det kinesiske publikum gik hovedrystende ud af biografen.
Det er bare ikke spor nemt, hvilket også er emnet for bogen i Feeding the Dragon: Inside the Trillion Dollar Dilemma Facing Hollywood, the NBA, & American Business.
Den udkom i juli i år, er skrevet af Hollywoodproduceren Chris Fenton og handler på det overordnede plan om konflikterne mellem amerikansk tankegang og kinesisk soft power.
På det mere specifikke plan er rammefortællingen den historie, der udspillede sig bag kulisserne i forbindelse med et noget kompliceret forløb omkring produktion af Iron Man 3, som foregik i tæt samarbejde med kinesiske partnere. Hvilket Fenton har indsigt i fra første parket.
Bogen får særligt ros for at give et førstehåndsindblik i de mange sammenstød mellem producenter og kommunistiske censorer, som efterhånanden har tiltaget sig en ganske omfattende magt.
Titel: Feeding the Dragon: Inside the Trillion Dollar Dilemma Facing Hollywood, the NBA, & American Business. Forfatter: Chris Fenton.