Der er nyt på vej, hvis du er en af de mange programmører, der arbejder i det meget udbredte programmerings-sprog C++.
For inden længe vil C++ blive opdateret med en række nye features og funktioner i den første større opdatering af det 35 år gamle sprog siden 2017.
Således har arbejdsgruppen bag opdateringen, WG21 (‘Working Group 21) under den internationale standardiseringsorganisations (ISO) C++-gruppe netop godkendt den endelige version af opdateringen.
Med den opgraderes C++ til den nye C++20.
“C++20 har nu fået de sidste tekniske godkendelser. Vi forventer, at versionen bliver formelt lanceret mod slutningen af 2020, efter vi har færdiggjort en sidste omgang med ISO-arbejde,” lyder det fra Microsoft-manden Herb Sutter, der i mange år har siddet i WG21 C++ ISO-arbejdsgruppen.
Første i tre år
Opdateringen til C++20 er en større omgang set gennem C++-briller.
Ifølge Herb Sutter bliver det således den største release siden C++11, der blev lanceret helt tilbage i 2011, hvor versionen erstattede C++03.
Den blev senere fulgt af C++14 (som blev lanceret i 2014) og dernæst af C++17 for tre år siden.
Ifølge ISO vil C++20 blive den første C++-version, der er helt standardiseret.
Med den nye version kommer det, som ISO kalder for ‘modules’ og ‘coroutines.’
‘Modules’ anvendes til at isolere konsekvenserne af makroer i større projekter.
Ifølge Herb Sutter er det første gang, at ISO indføjer en feature, hvor brugerne selv kan definere en navngiven indkapsling i C++.
Du kan læse hans blog om de nye Modules og Coroutines i C++ her.
Udviklet af danske Bjarne Stoustrup
C++ blev oprindeligt opfundet af danske Bjarne Stoustrup i 1985. Dengang var sproget helt afgørende for Microsofts arbejde med at bygge Windows, der blev lanceret senere det år.
C++ har gennem årene fortsat med at være vigtig for Microsoft, der i de senere år dog har arbejdet på delvist at erstatte C og C++-kode i Windows med Rust, som er udviklet af Mozilla, som står bag Firefox.
C++ er bredt anerkendt for at være et hurtigt sprog og anvendes i dag ikke mindst i udviklingen af computerspil og lignende.